Fra fejedreng til mester
SKILLS - Jeg startede på grundforløb i Holstebro som EUX personvognsmekaniker i august 2013, fortæller Lasse P.J. Karlsen. Efter grundforløbet begyndte Lasse hos Lemvig Autoteknik med to års erfaring som fejedreng og blev hurtigt sat i sving med både små og store opgaver.
På hovedforløb 7 med bare tre uger til svendeprøven kom læreren ind en tirsdag morgen og skulle bruge fem mand under 21 år til DM i Skills-konkurrencen.
Ingen meldte sig, fordi der var så kort tid til svendeprøven, men læreren pegede Lasse ud og sagde; "Lasse, du skal med."Med flere gode ord og lidt tvang endte læreren med at have de fem Skills-deltagere, han skulle bruge.
Mekaniker med Studenterhue Lasse er EUX-student og endnu et eksempel på, at konceptet, der er kendt som Mekaniker med Studenterhue, ikke bare er levedygtigt, men så godt, at det producerer den ene fremragende dygtige mekaniker efter den anden. Sidste års Skills-vinder Mathias F. Krogshave er også EUX-student og i øvrigt også uddannet på et mærkeuafhængigt Dansk Bilbrancheråd-værksted.
|
Fejlsøgning og tidsnød
Fredagen efter blev skolemesterskabet afviklet, og Lasse vandt. Allerede 14 dage senere var der regionsmesterskab i Skjern.
Her var der 10 forskellige opgaver med blandet fejlsøgning og eftersyn og lidt reparation. Med til regionsmesterskabet var syv deltagere fra henholdsvis den midtjyske og den nordjyske region. Blandt opgaverne var et par langvarige, hvor deltagerne fik tre timer til hver.
- Konkurrencen vat tæt, og jeg fik en tredjeplads og gik med den videre til DM, siger Lasse.
Allerede tirsdagen efter regionsmesterskabet startede svendeprøven, så det hele var temmelig meget oven i hinanden. Svendeprøven tog to dage, og Lasse sluttede med et 12-tal.
Det hektiske forløb fortsatte, for en uge efter svendeprøven startede HTX med de afsluttende forløb og prøver og til sidst studenterhuen. HTX blev afsluttet den 5. januar og allerede den 8. januar begyndte Lasse træningen til DM i Skills.
- Min skole stod for standen til DM i Skills, og vi havde alle bilerne med, der skulle arbejdes på. Jeg måtte derfor kun træne på én af bilerne. Det var en Mercedes, hvor jeg målte motorstyringen igennem. Ved de andre opgaver måtte jeg finde biler, der lignede eller kigge diagrammer over ledningsnet, siger Lasse.
Til DM blev der lagt maksimalt pres på de otte deltagere ved at give dem to timer til at løse fire opgaver, som der reelt var tre-fire timers arbejde i. En effekt af det var, at ingen blev færdige før tid, og der hele tiden var gang i standen, hvilket var godt for publikum.
Andendagen gik med fejlsøgning på komfort-funktionerne på en Audi A3 (varme i sædet, A/C etc.) samt serviceeftersyn med indbyggede fejl på en Opel Astra.
Det værste var lyden
Tredjedagen var en skrueopgave på en Renault Talisman. Der skulle afmonteres støddæmper og bærearm, bilen skulle spores, og så skulle styretøjsvinklerne forklares. Den opgave kørte som smurt for Lasse, der mener, at det hang sammen med, at han gennem læretiden har skruet rigtig meget.
- Det værste ved konkurrencerne var ikke så meget det store pres, eller dommerne der kiggede med. Publikum ænsede jeg heller ikke, når det gik løs. Nej, det værste var lyden fra alle fotografernes kameraer, der klikkede, hver gang jeg vendte mig om efter værktøj eller noget andet. Den lyd er mere gennemtrængende end publikum, der snakker eller larmen fra de andre deltagere i hallen, husker Lasse.
Til afslutningsceremonien havde Lasse lige nået at sige til sin sidemand, at han ikke troede, at det blev ham, og så blev hans navn råbt op.
- At gå op på scenen og få overrakt statuette og diplom af statsministeren, mens alle i salen jublede, det var en stor oplevelse for en lille vestjyde som mig, siger Lasse.
Efter Skills havde Lasse fri en uge, som han brugte til at flytte til Svendborg, hvor han skal læse videre til maskinmester. Lasse vil gerne ud at sejle nogle år, men afviser ikke at han en dag vender tilbage til bilbranchen.