23948sdkhjf

Påsken påvirkede salget i marts

Bilsalget i marts bar præg af tidlig påske og placerer sig under sidste års rekordsalg. Salg et af SUV’er fordoblet på to år.

TAL 19.757. Så mange personbiler er kørt ud på vejene i marts og i første kvartal blev det til 56.952. Det er 3.002 færre biler og ca. 13 procent under de 22.759 biler, der blev solgt i marts sidste år - altså et betydeligt fald, og ser man samlet på første kvartal, drejer dig sig ligeledes om ca. 3000 biler, men for kvartalet blot 5 procent mindre end året før.

Et kig tilbage i tiden viser, at marts sidste år faktisk var den næstbedste måned for salget af personbiler - nogensinde. For et år siden blev der således solgt 19 procent flere end året før (marts 2016). Den nærmeste forklaring på de store udsving, er derfor sæsonudsving og primært den tidlige påske - sidste år var der 23 arbejdsdage i marts og i år blot 20 og fratrukket de tre dage før påske, er vi nede på blot 17 dage.

Holder man marts måneds salg af personbiler op mod februar, ses en stigning på lidt under 13 procent og 2479 flere biler kom altså ud at køre i marts.

De Danske Bilimportører ser derfor ikke noget alarmerende ved tallene, og salget har da også været ganske pænt stigende siden efterårets reduktion af bilafgifterne. Her blev der konstateret en stor interesse for at anskaffe biler, og samtidig en øget efterspørgsel på de lidt større biler.

Direktør i De Danske Bilimportører Gunni Mikkelsen udtaler:

- Marts blev betydeligt lavere end sidste års salg, som dog også var rekordhøjt. Vi anser udsvinget for primært at skyldes sæsonudsving - altså påsken i år - og oplever generelt en rigtig stor interesse for at anskaffe ny bil og endda større biler end tidligere. Selvfølgelig ville det være dejligt hele tiden at sætte rekorder, men der er nogle naturlige udsving og så længe bilsalget ligger på et højt niveau, er vi ganske tilfredse hos De Danske Bilimportører.

Salg af SUV’er fordoblet
Hvad angår segmentfordelingen, altså hvilke typer og størrelser af biler, danskerne køber, ses der: Færre af de mindste biler, et stabilt mellemsegment og en stor stigning blandt SUV’er - primært blandt de såkaldte crossovers.

Det er dermed et billede på den generelle tendens: nemlig at danskerne har anskaffet sig lidt større biler. J-segmentet med de populære SUV’er og crossovers hitter stadig hos danskerne - salget af SUV’erne er steget med ca. 45 procent fra marts 2017 til nu.

Mikrobilernes andel er faldet fra ca. 19 procent for to år siden, til nu kun at udgøre 9 procent i marts 2018. De mindre biler i B-segmentet udgør fortsat den absolut største klasse og ligger altså stabilt på ca. 26 procent af markedet. Der er et mindre fald i den lille mellemklasse (C-segmentet) fra 18-20 procent de seneste år til nu at være 16 procent.

Den store mellemklasse (D-segmentet) udgør stabilt ca. 10 procent af kundernes efterspørgsel. Højdespringeren er crossovers i SUV’ernes J-segment. Fra at udgøre ca. 15 procent af markedet for to år siden, er andelen steget til 21 procent i de seneste 12 måneder - og i marts blev det til hele 28 procent. Altså næsten en fordobling fra for to år siden.

Der er rigtig mange forskellige biler i J-segmentet, men fælles for dem, er en høj bil sammenlignet med de traditionelle sedan’er, stationcars og hatchbacks: den er lettere at komme ind og ud af, har en høj siddeposition, der er god plads generelt og som fører har man et godt overblik - noget mange værdsætter.

- Danskerne anskaffer sig generelt lidt større biler. Vi er overbeviste om, at de gode økonomiske forhold i Danmark og de seneste lettelser i bilafgifterne, har givet mange flere mulighed for at anskaffe sig den bil, de enten reelt har behov for eller lyst til, hvilket ikke tidligere var muligt på samme måde - en udvikling, vi naturligvis glæder os over hos De Danske Bilimportører, siger Gunni Mikkelsen.

Generelle Top 10 lister
I marts måned slog Nissans Qashqai den populære Peugot 208 af pinden, som ellers har været danskernes mest foretrukne bil de seneste mange måneder. Med et salg på 1.057 styks Qashqai, illustrerer det tendensen med, at danskerne for alvor har taget SUV’erne til sig. Peugot 208 kom altså ind på en 2. plads med 809 solgte og Volkswagens Golf kom ind på en 3. plads med 626 solgte.

Volkswagen blev igen det mest solgte mærke efterfulgt af Peugeot og Toyota.

Lidt mere el
Det blev solgt 93 elbiler i marts. Dermed er salget i første kvartal oppe på samlet 168, hvilket må siges at være betydeligt mere end de 46, der kom på vejen i den samme periode sidste år.

252 nye plug-in hybridbiler kom på vejene - det samme niveau som februars 244. I første kvartal er vi nu allerede oppe på 850 biler, som til sammenligning er et stykke over hele sidste års salg på 651 plug-in hybrider.

- Det er bestemt en positiv udvikling, men ikke desto mindre er det jo fortsat meget få biler sammenlignet med de konventionelle af slagsen. For at sikre en fortsat udbredelse af de mere miljøvenlige biler, er det vigtigt, at markedsvilkårene forbliver stabile, for der kommer hele tiden nye modeller på markedet, lyder det fra Gunni Mikkelsen

Også gang i salg af varebiler
Der kom 2779 nye varebiler ud at køre i marts - det er knap 14 procent flere end i februar. I forhold til marts sidste år, er det dog et fald på 889 varebiler, men igen er vi som med personbilerne ude i sæsonudsving - altså påskens placering i marts med kun 17-20 arbejdsdage mod 23 sidste år. Det udsving koblet med, at salget i marts sidste år var meget højt.

Samlet for første kvartal er der i år kommet 7797 varebiler på vejene mod 8854 sidste år - altså et fald på 12 procent, men faldet for januar-februar var alene blot på knap 3 procent mod året før, så igen er sæsonudsvinget den umiddelbare forklaring.

- Vi er fint tilfredse med salget af varebiler: vi ligger generelt på et meget højt niveau, og nogle udsving mellem de forskellige måneder, får os ikke til at ændre på den opfattelse. Det helt generelle aktivitetsniveau i erhvervslivet, som er den primære aftager af varebiler, er fortsat højt. Derfor forventer vi også stadig et stort behov for varebiler," udtaler Gunni Mikkelsen, direktør for De Danske Bilimportører.

Der er nogle mindre udsving mellem de forskellige varebilssegmenter (vægtklasser). For varebilsklassen op til og med 2500 kg totalvægt, blev salget i første kvartal 2.591. Det er ca. 33 procent af varebilsmarkedet og et lille fald fra sidste års andel på 35 procent. For vægtklassen 2501 - 3490 kg i totalvægt, blev salget på 3657 varebiler for første kvartal og med ca. 47 procent af varebilerne, er det den største andel og stort set samme andel for samme periode året før.

Der blev solgt 1549 varebiler i årets tre første måneder i vægtklassen på 3.500kg, hvilket er en stigning på 7 procent i forhold til året før og vægtklassen udgjorde ca. 20 procent af varebilerne: en ganske pæn stigning fra sidste års 16 procent.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.178