23948sdkhjf

Digitale mekanikere som eksportvare

Autobutler.dk udvider med flere fastansatte mekanikere, der skal supportere portalens værksteder i Europa fra København.

INTERNATIONALT Et team på fem danske mekanikere har fra det københavnske hovedsæde hos autobutler.dk det sidste halve år fungeret som indskrivere for udvalgte værksteder. Det har givet så gode resultater, at man nu udvider ordningen med mekanikere, der skal hjælpe med at beregne og godkende tilbud baseret på værkstedernes faste timepriser.

- Mange mekanikere står på bar bund, når de skal omstille sig til at være online. Derfor udvider vi nu vores digitale servicecenter, som hjælper værkstederne med at få og fastholde kunder og hjælper bilejerne med mere præcise tilbud, fortæller adm. dir. Christian Legêne.

Fordel for værkstederne

Sådan virker det

Når bilejere opretter et job via autobutler.dk sikrer portalens egne mekanikere at alle oplysninger er korrekte. Et eksempel er en bilejer, der i beskrivelsen har beskrevet at bilen siger underlige lyde, hvor autobutler.dk kontakter kunden for at få en korrekt fejlbeskrivelse, før opgaven sendes videre til værkstederne. Samtidig får autobutler.dk nye data tilknyttet, som gør det lettere at beregne tilbud på lige præcis den type opgaver.

Fordelene for det enkelte værksted er først og fremmest at de får adgang til viden om over en million jobs kombineret med mekanikere, der er specialister i bestemte biler eller jobtyper.

Derfor sker det
Digitaliseringen kommer brølende i bilbranchen. Danskerne har omfavnet de nye digitale muligheder og de fleste har vænnet sig til at bestille eller købe services på nettet om aftenen. Et eksempel er rejsebranchen, der i dag nærmest kun eksisterer på nettet. Hos værkstedsportalen autobutler.dk peger man på, at den digitale fremtid i virkeligheden vil være til gavn for branchen.

- 80 procent af alle værkstedsbesøg i 2025 vil blive bestilt og håndteret digitalt. Men i stedet for at se det som en krise, bør branchen glæder sig over, at vi i Danmark skaber nye internationale jobs for mekanikere og eksperter, siger adm. dir. Christian Legêne.

Erfaringerne med centralt ansatte mekanikere viser, at værkstederne er glade for at slippe for at beregne og validere tilbud medens bilejerne sætter pris på at få 100 procent sammenlignelige tilbud, der i sidste ende gør det lettere at vælge det rigtige værksted.

- Kombinationen af datadrevne tilbud med centralt ansatte in-house mekanikere er til stor fordel for værkstederne. De slipper for en masse bøvl, fordi vi fjerner mange af de misforståelser, der ellers ville dukke op. Nu får værkstederne præcise beskrivelser og prisforslag, samtidig med at de ser bilejerens opgave lang tid før bilen kommer på værkstedet.

Det digitale servicecenter har givet så gode resultater, at man nu er parate til at eksportere modellen til portalens øvrige markeder i Tyskland, England, Frankrig og Sverige baseret på lokale indskrivere fra hovedkontoret i København.

- Vi er stolte over, at vi ikke bare er med til at sikre flere jobs til de danske værksteder, men også fremmer en digital transformation, som potentielt kan skabe hundredvis af nye jobs for mekanikere. Allerede nu kan vi i København lave tilbud på konkrete bilreparationer, som i morgen bliver brugt af et værksted i Lyon i Sydfrankrig eller af et værksted i Berlin. Bilerne og arbejdet er jo det samme, selv om priserne kan være forskellige. Det er en smuk tanke, som i dag er blevet til virkelighed til gavn for hele den danske bilbranche, siger Christian Legêne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093