"Jeg elsker alle biler"
FØDSELSDAG Du kender sikkert udtrykket, "Han snakker som et vandfald!" Problemet lige i sammenhængen med Jørgen Strøjer er, at det slet ikke dækker. Sammenlignet med fødselaren er Niagara vandfaldet er betragte som tæt på blikstille.
Jørgen Strøjer har skabt sin formue på at lave mursten. Så hvad laver han lige her i Motor-magasinet; hører han ikke mere hjemme i Murstens-magasinet. Måske, men når vi fejrer hans 70-års fødselsdag her i avisen, er det fordi hans hjerte vel nok brænder for mursten. Det gætter vi da på, men måske brænder det mest af alt for biler. Gamle biler, racerbiler, hurtige biler, sære biler, dyre biler, m e e e g e t dyre biler. Biler, biler, biler.
Strøjers blå bog Navn: Jørgen Strøjer |
Og det har stået på nu i snart mange år. Og ikke nok med, at han brænder for dem - han samler også på dem. Faktisk har Jørgen Strøjer nu samlet så mange biler, at han har åbnet sit helt eget museum. Et par store haller bag teglværket lidt udenfor Assens på Vestfyn - det er dér den står. Hele samlingen.
Vi gætter på, at Jørgen Strøjet gennem årene har haft held på at tjene en god skilling på at sælge en af bilerne fra samlingen. Men den egentlige forretning, det er teglværket.
Tak til kvinderne!
Strøjer Tegls seneste regnskab - det er det for 2017 - viser et overskud før skat på 24,5 millioner kroner. Og en bruttofortjeneste på 85,7 millioner kroner. I forhold til f.eks. fire år tidligere er det knap en fordobling af bruttofortjenesten og lidt mere end en fordobling af resultatet.
Selv er Jørgen Strøjer ikke i tvivl om, hvor fremgangen kommer fra:
- Ha, det er takket være kvinderne, siger han med et glimt i øjet, kvinder brænder for de specielle mursten, og de er da ikke bleget for at betale meget mere for dem. Heldigvis er det kvinderne, der bestemmer!
Jørgen Strøjer er aldrig bleg for at tale om sin forretning, og om hvordan han tjener sine penge. Heller ikke når han gi’r en rundtur på museet og forklarer løs; om bilerne og forretningen og bilerne og murstenene og bilerne igen.
Apropos kvinder; dem har Jørgen Strøjer en åbenlys forkærlighed for. Af og til kan man komme i tvivl om, om kvinder i realiteten er foran klassiske biler på Strøjers personlige hitliste.
James Bond og Jens Winther
Set med den "stramme" bilentusiasts øjne er Jørgen Strøjers samling spredt fægtning. Men det er kun set lige i farten; for ét kendetegner hver eneste bil i hallerne på Vestfyn; alle er de særlige biler. Alle har de en speciel historie: Som en James Bond-bil, Aston Martin DB5 og som Jens Winther Seniors hurtigste bil fra Le Mans, en URD Gruppe C2-racerbil.
Og så typisk Strøjer; altså virkelig typisk og netop det, der har gjort ham til en så elsket person i bilkredse: Jens Winther Senior har solgt sin dyrebare URD, og gyser ved tanken om at komme tilbage bag rattet: "hvis motoren nu går i stykker..."
Sådan tænker Jørgen Strøjer ikke; kan bruger da det fine Le Mans-klenodie malet i hvid med Castrol-farver. Ja, Strøjer har endda kørt opvisning med den - og kom til lige at strejfe noget hårdt så frontspoileren har en rift.
Strøjer lægger ikke skjul på det. Han fortæller det gerne, når han viser rundt i hallerne. Og sparker lige til riften for at vise; "det var der, det var..."
- Jeg elsker gamle racerbiler, jubler Strøjer gerne. Og hans tilgang er, at de jo er bygget til at køre; så nej, de skal ikke stå et sted og samle støj og blive møre i slangerne; de skal køre. Og helst stærk. Det er jo netop derfor, Jørgen Strøjer kørte opvisning med Jens Winthers URD, det er derfor Strøjer selv er bag rattet, når han tager sin lilla Koenigsegg ud og give ture til Sportscar Event. Og det er jo samme tanke, der ligger bag hans sponsorship i DTC, f.eks. til teamet, der bærer hans navn, med bl.a. Kris Nissen som kører og John Nielsen (jo, dén John Nielsen) som teamchef.