Afsløring af eksportbil-svindel: Minister klar med stramninger
SELVANMELDERORDNING Flere advarsler, nyt myndighedssamarbejde, strammere lovgivning og en mulig ændring af den nuværende selvanmelderordning.
Det er konsekvenserne af den svindel med eksportgodtgørelsen på biler, der har fundet sted, efter Skat afskaffede korpset af vurderingsmænd til fordel for en tillidsbaseret selvanmelderordning.
Initiativerne fra skatteministeren kommer, efter DR’s forbrugerprogram Kontant torsdag aften afslørede, hvordan visse bileksportører har udnyttet selvanmelderordningen og malket statskassen for millioner af kroner årligt.
- Det er afgørende, at Motorstyrelsen trækker en tydelig streg i sandet over for de brodne kar, der forsøger at omgå reglerne. Samtidig vil jeg have undersøgt, om det fortsat giver mening at holde fast i ordningen. Vi skal have et klart billede af, om der er tale om enkelte brodne kar, der forsøger at misbruge ordningen, eller om vi står med et generelt problem, udtaler Karsten Lauritzen (V) i en pressemeddelelse.
Kammeratlig samtale i ministeriet
Alene i 2016 og 2017 afslørede Skat svindel for over 60 millioner kroner ved stikprøver på ti procent af de eksporterede biler. Men Karsten Lauritzen finder ikke anledning til at genindføre korpset af vurderingsmænd.
- Selv om man kontrollerede alle bilerne, ville man ikke bare kunne gange beløbet op, for der er rigtig mange, der bruger ordningen inden for lovens rammer, og det skal de jo have lov til, siger ministeren og henviser blandt andet til de store selskaber, der står for hovedparten af eksporten af biler til udlandet.
Men Karsten Lauritzen vil indkalde autobranchen til en ”kammeratlig samtale” om branchens ansvar for at modvirke systematiske svindelforsøg, oplyser DR.
- De må komme på banen og give deres input til, hvordan vi indretter ordningen, så vi undgår, at nogle forsøger at misbruge den, siger Karsten Lauritzen.
Fem initiativer i forbindelse med selvanmelderordningen Hårdere kurs over for selvanmeldere Motorstyrelsen skærper linjen over for selvanmeldere, der ikke holder sig inden for ordningens rammer. Brugen af advarsler øges, og hvis det er nødvendigt, fratages virksomheden adgang og ret til at være selvanmelder. Kontroltryk på 10 pct. og alle biler indkaldes til toldsyn Alle biler – også biler under 10 år – indkaldes i en periode til et såkaldt toldsyn, indtil den lovbestemte grænse om årlig indkaldelse af op til en tredjedel af disse køretøjer nås. I 2018 er målsætningen at gennemføre pristjek af 10 procent af alle køretøjer i ordningen. Det er i skattemæssig sammenhæng et meget markant kontroltryk. Nyt myndighedssamarbejde Et nyt myndighedssamarbejde med deltagelse fra Motorstyrelsen og Færdselsstyrelsen skal se på, om kvaliteten af de toldsyn, som foregår i synshallerne, kan forbedres. Det skal ses i lyset af, at mange af de køretøjer, som får udbetalt eksportgodtgørelse, skal igennem et toldsyn, før der kan udbetales godtgørelse. Strammere lovgivning giver mulighed for at nægte virksomheder adgang til ordningen Regeringen vil tage initiativ til at skærpe sanktionerne markant over for de virksomheder, der forsøger at svindle.Skatteministeren vil samtidig ved Folketingets åbning fremsættes et lovforslag, der bl.a. indeholder tiltag, der giver bedre mulighed for at nægte, at virksomheder kan blive registreret og godkendt til at bruge ordningen. Det skal supplere den skærpelse af betingelserne for at få adgang til ordningen, som et flertal i Folketinget aftalte sidste år ifm. aftale om ”Omlægning af bilafgifterne”. Selvanmelderordningen kigges efter i sømmene Skatteministeren har bedt Skatteministeriet og Motorstyrelsen se grundigt på, om selvanmelderordningen fortsat skal eksistere i sin nuværende form. I den forbindelse indhentes input fra repræsentanter fra bilbranchen. |