Adaptiv støddæmper tilpasser sig til vejen
TEKNIK Støddæmperen er, som bekendt, en uundværlig del af affjedringen på en bil. Den modvirker duvende bevægelser - men stød dæmper den egentlig ikke i streng forstand.
Normalt er en støddæmper passiv. Det vil sige, at den ikke forandrer sine egenskaber. Faste ventiler styrer, hvordan olien skal flyde i dæmperen, og ved hver hastighed, den trykkes ned eller trækkes i, genereres en vis modstand. Jo højere hastighed desto større modstand.
Men engang imellem vil man gerne kunne kontrollere forskellige vandringer på forskellig måde. Ujævnheder i vejbanen vil man kunne sluge så komfortabelt som muligt. Men man vil samtidig ikke have, at karrosseriet falder ud over yderhjulet, når man styrer ind i en kurve. Det kræver støddæmpere, der genererer forskellig modstand alt efter situationen.
Kært barn mange navne
Ofte kaldes fænomenet aktive støddæmpere, aktiv affjedring eller tilmed aktivt chassis. Men intet af dette er korrekt. I branchen siger vi enten semiaktive støddæmpere, eller hellere adaptive støddæmpere, idet de tilpasser sig omgivelserne.
I en adaptiv støddæmper styres modstanden elektronisk af en central enhed, der henter data fra bilens forskellige sensorer, for eksempel fra rattet og gaspedalen, eller fra sensorer, der holder styr på, hvor på vejen bilen er.
Dermed kan datadelen i støddæmpere afgøre, hvad føreren af bilen har gang i og bestemme, om dæmperen skal stritte imod eller slappe af hvert eneste øjeblik. Ofte har føreren også adgang til flere forskellige køreprogrammer, hvor eksempelvis en komfortindstilling ikke prioriterer stor kontrol med karrosseriets bevægelser, mens et sportsprogram gør det stik modsatte.
Olie eller magnetfelt
Teknisk kan det foregå på forskellig måde. Den mest almindelige løsning er oliedæmpning, hvor dæmperen styres af en elektromagnetisk ventil, der åbner eller lukker afhængig af, hvilken opførsel der ønskes lige nu. En anden løsning er at anvende en oliedæmper med magnetiske partikler, der kan ændre træghed ved hjælp af et varierende magnetfelt. Resultatet er det samme; en støddæmper, der kan generere forskellig modstand alt efter, om føreren flyder eller farer afsted med bilen.