23948sdkhjf

Mirakelmiddel klarer træge gearskifter

Prisbilligt additiv i gearkasseolie kan udglatte ujævnheder i metal og mindske slitage - men ikke fikse mekaniske defekter.

TANDBØRSTNING Især på ældre biler kan gearskiftet begynde at blive trægt. Årsagen er som regel slitage i gearkassen. En mekanisk afhjælpning kan koste rigtig mange penge. Men der findes et alternativ: Den tyske additivspecialist Liqui Moly har udviklet et gearkasseolieadditiv, der i mange tilfælde er i stand til at afhjælpe problemet i manuelle gearkasser ved tilsætning til gearkasseolien.

Additivet nedsætter friktionen og giver et smidigere gearskifte. Det indeholder det faste smøremiddel MoS2 (molybdændisulfid), der udglatter ujævnhederne i metaloverfladerne og mindsker slitagen. Desuden hjælper additivet til at give mindre temperaturbelastning af gearkassen.

Produktet indeholder ingen korroderende eller kemisk aktive komponenter, der kan angribe de sarte metaller i gearkassen, der ikke er lavet af jern. Derfor kan produktet også benyttes i veteranbiler og i nye køretøjer med synkrongearkasser.

- Men man skal have for øje, at gearkasseolie-additivet ikke er et mirakelmiddel, der kan få bugt med mekaniske defekter. Men i mange tilfælde kan det afhjælpe problemet og mindske symptomerne eller i hvert fald sinke udviklingen af en defekt, siger Peter Szarafinski fra Liqui Moly.

Den store fordel ligger i den enkle og billige måde, additivet benyttes og virker på. Det overflødiggør besværlig og kostbar fejlsøgning, og additivet kan benyttes forebyggende; enten er problemet dermed løst, og alt er i skønneste orden. Eller også er problemet der stadig, men forsøget på afhjælpning har ikke kostet nævneværdig tid eller penge.

- Men chancen er stor for, at der ikke skal bruges tid på fejlsøgning og mekanisk reparation. Det er ikke kun til fordel for bilejerne. De værksteder, der tilbyder denne service, scorer point hos deres kunder. Dels kan de tjene på de kunder, der viger tilbage for de store reparationsudgifter. Dels understreger værkstedet sin tekniske kompetence ved at kunne tilbyde et billigt alternativ. Det styrker kundeloyaliteten og værkstedets omdømme, siger Peter Szarafinski. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11