LEDER Moralens år
"DET GØR MIG trist, hvis moralen skrider. Hvad bliver der så af almindelig anstændighed? Man skal kende forskel på dit og mit, på rigtigt og forkert. Det burde ikke være så svært."
Det er en af de stærke pointer i Dronning Margrethes nytårstale. Og dermed har majestæten skudt et moralens år i gang. En løftet pegefinger, der - må vi forstå - tager afsæt i blandt andet Danske Banks hvidvaskskandale.
MEN ADSKILLIGE I bil- og autobranchen har også grund til at føle sig ramt, først og fremmest som følge af Dieselgate, som jo startede hos Volkswagen, men, viste det sig, var tyskerne jo ikke ene om at snyde. Den seneste sag om Nissan-bossen Ghosn trækker i samme slemme retning - det samme gør sagen om fusk med kilometertællere, som vi omtaler på side 5.
OGSÅ DEN DANSKE bilbranche har et ansvar at løfte her - leasingfinter er et problem, der tidligere har fyldt meget, og som senest er dukket op igen, hvor Audi, BMW og Mercedes mistænkes for at fifle med reglerne.
ALT DETTE FØRER frem til et stadigt troværdighedsproblem, den firehjulede branche har. Det er jo ikke ud af ingenting, at mundheldet "Tør du købe en brugt bil af denne mand!" kommer. Ligesom "salgslakering."
LÆSNING AF DE stadige undersøgelser af forskellige fags troværdighed placerer, ifølge seneste opgørelse, bilforhandlere på en næstsidste plads - kun politikere har lavere troværdighed. Det er ikke godt nok.
SÅ DANMARK HAR grund til at højne moralen; det samme har dele af autobranchen. Et skridt på vejen tager den samlede branche den 1. april, når den nye norm for brændstofforbrug, WLTP, træder i kraft, så der bliver større overensstemmelse mellem officielt og reelt forbrug.
DET ER EN god begyndelse. Men der skal mere til. Ud fra en moralsk betragtning, for at følge Hendes Majestæt; men i øvrigt også fordi der er penge i det; høj moral er i år på vej til at blive en af nutidens forudsætninger - præcist som at handle bæredygtigt.