23948sdkhjf

Godt at lukke selvanmelderordningen

DEBAT Lukningen af selvanmelderordningen er positivt for eftermarkedet, fordi det betyder flere biler på liftene, mener indehaver Henrik Sørensen fra BMW-specialisten Koed.

DEBAT Regeringens beslutning om at lukke den lukrative selvanmelderordning vil ikke kun stoppe svindel med eksportrefusion, men også give mere arbejde til de danske autoværksteder og leverandører af nye og brugte reservedele.

Alt i alt vil tiltaget vise sig at være godt for branchen og dansk økonomi.

For mange biler eksporteres, pengene fosser ud af statskassen og arbejdspladser forsvinder; det er den hårde konsekvens af bl.a. brancheforeningers til tider fraværende indsats mod snyd gennem selvanmelderordningen. Mig bekendt er der ikke nogen brancheforeninger der for alvor har råbt vagt i gevær om emnet.

Det er derfor en kærkommen beslutning, skatteministerens og regeringen for nylig har taget, og hele branchen burde glæde sig over det, i stedet for at kæmpe imod noget, der alligevel ikke står til at ændre.

Vi og vores branchekolleger i form af værksteder, grossister og autogenbrugere, har siden selvanmelderordningen blev indført i 2006, set en støt voksende mængde arbejde forsvinde ud af landet i form af øget bileksport.

Som virksomhed i eftermarkedet ser Koed derfor kun positivt på regeringens beslutning om at lukke selvanmelderordningen, primært ud fra en betragtning af, at det vil føre til at flere biler vil blive repareret i stedet for at blive eksporteret.

Jeg vil her give et eksempel: Biler, der har rundet 10 år, er ofte hyppige gæster på værkstederne, og holder hjulene godt i gang hos branchens virksomheder. De er derfor guld værd for værkstederne og dermed også for grossister, autogenbrugere m.fl.

Ejerne af biler i dette segment er desværre i stigende omfang blevet lokket af Slangen i Paradis, der har fristet med ofte urealistisk høje eksportrefusioner. Det har gjort det (for) nemt for bilejerne at lade bilen eksportere, indkassere en solid sum penge, og gå ud og købe an anden bil. Dette har fjernet arbejde fra værkstederne, omsætning fra leverandører, og dermed givet en uhensigtsmæssig skævvridning i markedet, hvilket ultimativt påvirker beskæftigelsen og økonomien negativt.

Den øgede eksport af biler er på en måde sammenlignelig med den omdiskuterede reparationsgrænse for trafikskader, der har haft samme kedelige konsekvens for eftermarkedet.

Det er derfor glædeligt at vores lovgivende magter nu træder i karakter, og giver noget tilbage til branchen.

Til forskel fra de mange negative reaktioner på afskaffelsen af selvanmelderordningen, mener vi at det i det store billede vil gavne branchen som helhed og eftermarkedet i særdeleshed, og vi hjælper gerne transformationen på vej.

Vi kan fx lade os inspirere af vores naboland Sverige, der i 2017 halverede momsen på reparationer af cykler, sko og tøj for at sætte en stopper for brug-og-smid-væk mentaliteten.

KUNNE NOGET LIGNENDE implementeres i bilbranchen for at sætte yderligere skub i udviklingen?

Indehaver Henrik Sørensen, Koed

Kommenter artiklen (2)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078