Brintrens af motorer skal udbredes på værkstederne
INDTJENING Værkstederne i Quickpot-kæden har allerede glæde af Hydrives brint-
rensemaskiner. Og ligeledes Speedy-kæden under Mekonomen i Sverige. Vognmænd og kommuner har oplevet renere forbrænding og op til 15-20 procent sænket brændstofforbrug i deres vognpark, og FDM har sagt god for Hydrives brintrens-metode efter egne interne test. Senest har Force Technology testet og blåstemplet Hydrive brintrens-maskinernes effekt. Så der er hul igennem hos den blot fire år gamle autobranche-virksomhed, Hydrive, der nu lancerer et leasingkoncept af sine maskiner til de danske værksteder. Bag virksomheden står udvikleren Uffe Lauge Jensen, som mange vil kende fra Lauge Jensen motorcykler med egenudviklet indsprøjtningssystem, som blev verdens første med Euro4 godkendelse, samt kompagnonen Henrik Kjærgaard Clausen. Motor-magasinet er taget på besøg i Hedensted ved Horsens for en snak om virksomheden og indehavernes forventninger og mål for fremtiden.
- Vores mission er grøn, nemlig at sænke forureningen på den eksisterende bilpark, og gøre brintrens til et anerkendt produkt, der vil mindske udskiftninger af partikelfiltre og EGR-ventiler, som reelt er lappeløsninger på NOx og partikler. Vi har et highend produkt med egne patenter, som konkurrenter nu gerne vil efterligne. I samarbejde med værkstederne vil vi give samarbejdspartnere og ejere af køretøjer gode oplevelser, siger Uffe Lauge Jensen.
Hilser elbiler velkommen
Sådan virker Hydrive brintrenseren
Gennem et lukket forum på internettet fik Uffe Lauge Jensen kontakt med en amerikansk professor hos NASA og en kinesisk specialist i pladeskæring med brint.
I den udviklede Hydrive-maskine tilføres en ultrapræcis mængde brun brintgas via køretøjets indsugning, ud fra antal omdrejninger, motorbelastning og motorvolumen, der ”brænder” aflejret sod og koks i motoren og efterlader aske – ligesom en selvrensende pyrolyseovn i mange køkkener. Hydrives patent gør det muligt at tilføre mere brint til en forbrændingsmotor på kortere tid end anden kendt teknologi på markedet. En rensning af driftsvarme motorer op til 3.0 liter foregår i tomgang med typisk godt 500 liter brint blandet i indsugningsluften i 20 minutter, og over 3000 liter på motorer op til 20 liter motorvolumen. En behandling koster hos Quickpot typisk cirka 900 kroner. |
De to partnere hilser elbilerne velkommen men er overbevist om at kunne køre Hydrive i mange år.
- Der vil stadig være diesel- og benzinkøretøjer, når vi måske ligger syv alen under jorden om 30 år, for ikke at tale om fly og færger. Vi vil hjælpe miljøet i en overgangsfase mod EV - og får armene op, hvis vi bliver overflødige, for så finder vi bare på noget andet, siger Henrik Kjærgaard Clausen.
Hydrive har nu godt fat i autobranchen med også Louis Lunds fire afdelinger (Toyota) og Burgaard Sørensen (Peugeot), samt to maskiner hos Porsche Danmark, der har løst et motorproblem. Men de to indehavere har haft svært ved at overbevise især ældre skeptikere i autobranchen.
- Det har været op ad bakke, når vi har mødt mekanikere, der har bagatelliseret os med "nåh ja - den gamle kur med danskvand i forbrændingen". Men de har tabt kæben, når vi beviste vores resultater. Nogle vil dog stadig hellere skille motorer ad, udskifte dele og give kunden en regning på 10.000 kroner, for "sådan har vi altid gjort". Det er bare ikke godt nok, når vi nu har muligheden for at brintrense for sod og koks i forbrændingssystemet og hele vejen ud i katalysatoren, siger Uffe Lauge Jensen.
Klar til synshaller
Problembiler, der ikke kan gå igennem syn, kan slippe efter rens igennem med op til 65 procent færre NOx’er, og cirka 10 procent lavere brændstofforbrug er ikke unormalt på personbiler efter en rens.
- Men det er vigtigt at understrege, at Hydrive er et vedligeholdelsesprodukt og ikke et mirakelmiddel, siger Uffe Lauge Jensen.
Færdselsstyrelsen har godkendt, at synshaller nu må tilbyde brintrens, oplyser Hydrive, der også er i dialog med FTZ, også selv om FTZ har en anden type udenlandsk brintrensemaskine i programmet, der angiveligt er væsentligt langsommere end Hydrives.
Hastighed er nøglen
Quickpot om sine brint-erfaringer
Alle 28 afdelinger hos værkstedskæden Quickpot har i dag Hydrive brintrensemaskiner. Fra Quickpost siger adm. direktør Steen Haugaard Fransen til Motor-magasinet, at værkstederne oplever, at rensning ofte hjælper på motorer, især hvis biler har problemer med at gå gennem syn.
Hvilken værdi har Hydrive tilført jeres værksteder ? - Der er stor forskel på, hvor meget apparaterne bliver brugt, hos nogle mere end hos andre. Det kommer an på kunder og opgaver. Hvis en EGR-ventil er tilsodet, vil nogle bilejere gerne prøve en brintrens i stedet for en reparation og udskiftning af dele, siger Steen Haugaard Fransen. |
De patenterede Hydrive-maskiner kan, via elektrolyse med strøm og vand, skabe store mængder brint og styre tilførslen meget nøjagtigt, hvilket er et nøglepunkt i virkningsgraden. Dermed er behandlingstiden for personbiler 20-30 minutter. Hastigheden er vigtig for især erhvervskunder, hvor nedetid for køretøjer spiller en rolle. Men også værksteder har gavn af hurtig ind-ud af biler.
Hydrive har desuden udviklet et e-bookingsystem, der gør det nemt for bilejerne at finde nærmeste værksted med en Hydrive-maskine.
- Vi har ikke noget imod konkurrence i denne niche af autobranchen, bare det ikke krænker vores patenter. Desværre oplever vi at blive decideret modarbejdet i markedet af især aktører med brændstof-additiver, fordi vi er en ny konkurrent, som - naturligvis - tager afstand fra kemikalier i brændstoffet, når man nu kan bruge vores miljørigtige rensemetode. Det finder vi ufint, og håber at autobranchen kan sortere i skidt og kanel. Vi vil være de bedste, og lysår foran konkurrenter i markedet omkring motorrens, siger Henrik Kjærgaard Clausen.
Hydrive har indgået en samarbejdsaftale med Center for Energy Informatics på SDU i Odense om videreudvikling af tekniske komponenter.
Om Hydrive
● Etableret i 2015, hovedkontor i Hedensted, beskæftiger 12 personer.
● Har solgt cirka 240 rensemaskiner pt., heraf 28 til alle Quickpot-afdelinger, 52 i Sverige primært hos værkstedskæden Speedy. Samt til Porsche Danmark, Louis Lund A/S og Burgaard Sørensen A/S. Med tunge køretøjer er Poul Anchersen Busselskab, Brdr. Kier, Keolis og Horsens Kommune blandt kunderne, ligesom også racerkøreren Ronnie Bremer. ● Et nyt forretningsben hos Hydrive er en fordelagtig leasingmodel af en maskine med fuld service, garanti og hotline i hele leasingperioden, hvorefter maskinen overgår som værkstedets ejendom. ● Hydrive tilbyder også udmåling af køretøjer i forhold til en række forureningsparametre. |
Det siger Force-rapporten
I sin markedsføring anfører Hydrive at kunne sænke udledning af røggas med op til 80 % og NOx-partikler med op til 50 %. For at få blåstemplet sine maskiners egenskaber hyrede Hydrive i december 2018 Force Technology til at teste rensemetoden. Force nåede samme resultater, dokumenteret i en rapport.
På en dieselmotor:
● CO - 41 procent nedsættelse (forbedrer katalysatoren) ●HC - 77 procent nedsættelse (giver renere forbrænding, bedre brændstoføkonomi) ●NOx 43 procent nedsættelse (motor forbrænder renere og sænker temperaturen)
På en Benzinmotor:
●HC - 18 procent ned (Ved benzinmotorer opnås inden ændringer på CO, hvis en bil med en 100% fungerende katalysator renses, hvilket var tilfældet i testen med Force Technology. NOx-tallet var ligeledes 0, da forbrændingstemperaturen er for lav i en benzinmotor til at producere NOx) |