Ældre erhvervsbiler smides ud af byerne
MILJØZONER Der bliver færre gamle forurenede dieseldrevne lastbiler, busser og varebiler i de fem største danske byer fra sommeren 2020. Regeringen fremsætter i dag (torsdag) et lovforslag, der giver mulighed for at stramme miljøzonerne i København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg, så ældre lastbiler, busser og varebiler ikke har adgang, med mindre de har monteret et partikelfilter.
Lovforslaget er en del af regeringens klima- og luftudspil og vil kunne reducere den samlede udledning af sodpartikler fra trafikken i de store byer med op til en fjerdedel, skriver Miljøministeriet i en pressemeddelelse.
- Vi skal have renere luft i vores byer. Luftforurening er kilde til tabte leveår, sygdomstilfælde og er en daglig gene for mange, ikke mindst i de største byer. Miljøzonerne er ikke blevet opdateret i ti år og er derfor stort set uden effekt i dag. Nu strammer vi reglerne for, hvilke køretøjer, der har adgang, og det vil kunne mærkes på den luft, vi indånder, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen.
Ældre biler rammes
Miljøzonereglerne vil blive strammet trinvist. Fra 1. juli 2020 må lastbiler og busser ikke være ældre end fra 2009, mens varebiler ikke må være ældre end fra 2007, hvis de vil køre i miljøzonerne, medmindre de har et partikelfilter.
De fysiske miljøzonemærker vil blive afskaffet og erstattet af et digitalt håndhævelsessystem for at lette de administrative byrder for erhvervslivet. Den endelige model er ikke fastlagt og vil blive fremsat i et selvstændigt lovforslag senere på året.
Ønsker kommunerne ikke at stramme kravene i miljøzonerne, kan de vælge at nedlægge zonerne.
Tidsplanen for stramningerneStramningen af miljøzonerne for dieselkøretøjer falder i tre trin: Fra 1. juli 2020 |