23948sdkhjf

Q&A: Nikolaj Villumsen

Karteller, bildata og grønne biler. Tidligere har vi spurgt en socialdemokrat, en DF’er og en Venstremand. Nu er det Nikolaj Villumsen fra Enhedslisten, der som den sidste kandidat svarer på spørgsmålene op til EP-valget.

? Der har de seneste år været en del sager om karteldannelse i især den tyske del af autobranchen. Er det dit indtryk, at karteldannelse i autobranchen er større end i andre brancher?

! Det er svært at sammenligne præcis, men der er ingen tvivl om, at der er problemer med karteldannelse i bilbranchen. Derfor støtter jeg selvfølgelig op om konkurrencekommissær Margrethe Vestagers initiativer for netop at stoppe karteldannelser.

? Bilproducenter på den ene side og eftermarkedet på den anden diskuterer, hvem der skal have adgang til de data, moderne biler genererer - og hvem der ejer dem. Hvordan kan det sikres, at der bliver fri adgang til disse data?

! Vi skal have fri adgang til bildata. Det er problematisk, hvis det udelukkende er bilproducenterne, som har adgang til dem. Derfor er der behov for regulering. Hvis bilproducenterne sidder på data, så vil bilreparationer blive dyrere for forbrugerne, og det har vi ingen interesse i.

? Hvornår forventes lovgivning/retsakt på området omkring bildata?

! Lad mig nu lige først blive valgt til EU-parlamentet. Bliver jeg det, vil jeg presse på for at det kommer hurtigt. Vi har ikke interesse i uklare retsforhold, som i dag er på bilproducenternes vilkår.

? Flere danske politikere taler om på et tidspunkt at forbyde salg af dieselbiler i Danmark. Mener du, det er en farbar vej og mener du, det er lovligt i forhold til gældende EU-regler?

! Enhedslisten har sammen med vore venner på den europæiske venstrefløj i "Now, the People!" (Nu er det folkets tur) foreslået et forbud i EU fra 2025. Ligeledes har vi foreslået, at Danmark går foran (stop for salg af nye dieselbiler i 2022 og for benzinbiler i 2025, red.). Det vil være i strid med de nuværende EU-regler, og det er problematisk, for vi skal have lov til at gå foran med den grønne omstilling for at komme i mål med Parisaftalen.

? Er du tilhænger af, at salget af elbiler støttes af en eller anden form for tilskud? Og i givet fald, hvilken?

! Enhedslisten foreslår på dansk niveau et tilskud til elbiler på mellem 50.000 og 100.000 kroner for at gøre det muligt for almindelige lønmodtagere at få en elbil. Vi er bange for, at EU-regler står i vejen for det. Vi foreslår sammen med vore europæiske samarbejdspartnere en europæisk klimalov, der binder EU til at komme i mål med Parisaftalen og samtidig gør det muligt for de enkelte lande at tage initiativer, som går foran i den grønne omstilling.

? Hvilken bil kører dui selv i privat?

! En Ford Fiesta ... på benzin.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094