Er benzin et bedre brændstof end el?
MOTORKÅRING Blandt de mange forskellige årets det ene og årets det andet-kåringer er Årets Motor - på det originale, amerikanske sprog the Engine of the Year. I netop den del af den firehjulede verden den mest prestigefyldte af alle kåringer. Vinderen blev igen igen Ferraris V8’er, der bl.a. ligger og lurer mellem sæder og bagaksel i en 488 GTB. Til lykke til Ferrari.
Men dybest set var sejren let. For der er jo blandt benzin- og dieselmotorer ikke kommet nogen grundlæggende nye motorgenerationer det seneste år - bortset fra Ford R3 1,5 og Mazda SkyAcive X, der endnu ikke har været prøvet af journalister endnu.
Derfor vil det være de samme motorer på benzin og diesel, der er de bedste - blandt dem den samlede vinder fra Ferrari og f.eks. Fords 3-cylindrede, 1-liters turbo, der er blevet en slags vanevinder.
En af grundene til, at der dybest set kun er dukket to nye fossilmotorer op i løbet af det sidste år, skyldes først og fremmest at bilfabrikkerne lægger mindre energi i udviklingen af nye fossilmotorer for at samle kræfterne om elmotorer.
Der er dog nye elmotorer i kåringen af the Engine of the Year. I kåringens samlede bedømmelse bliver den bedste af dem, motoren i Jaguar I-Pace, vurderet som årets næstbedste motor. Forklaringen herpå skal først og fremmest findes i, at kåringen netop er amerikansk, forklarer vi i kommentaren til denne artikel.