23948sdkhjf

Forskere: Elnettet klarer fint en million elbiler

Selv i en 'worst case'-belastning vil kun steder i landet med lavest kapacitet få kortvarige problemer med overbelastning, hvis alle skiftede til elbil.

ANALYSE Det er lidt af en myte, at elnettet ville bukke under, hvis de danske billister i stor stil skiftede til elbiler.

Når man kigger på tallene, er elnettet faktisk ikke en hindring for, at Danmark kunne få 1 million elbiler på vejen i 2030, konkluderer forskere fra Danmarks Tekniske Universitet, DTU, i et nyt videnskabeligt studie.

Det skriver ph.d.-studerende Anders Thingvad i en artikel i mediet Forskerzonen, der er en del af Videnskab.dk.

- Elnettet kan sagtens levere den nødvendige energimængde, hvis det foregår på tidspunkter, hvor der ikke allerede er maksimalt forbrug, skriver Anders Thingvad fra DTU Elektro i artiklen på Videnskab.dk.

I tidligere studier har forskere gået ud fra, at alle billister oplader deres biler på samme tid.

Men både data fra bilfabrikanten Nissan og de de danske transportmønstre peger på, at belastningen af elnettet er langt mere spredt ud over dagen.

Selv hvis man antager en 'worst case'-belastning af elnettet, hvor folk kun oplader hjemme, er det kun de steder i landet med lavest kapacitet, der ville få kortvarige problemer med overbelastning, hvis alle skiftede til elbil, konkluderer forskerne.

- Hvis man har forskellige elpriser i løbet af døgnet, kan man nudge folk til at oplade på de ’rigtige’ tidspunkter – det gør Radius eksempelvis allerede, skriver Anders Thingvad i artiklen. 

Den samlede mængde strøm, som elbilerne skulle bruge, er heller ikke et uoverkommeligt problem for elnettet, skriver den danske forsker.

Hvis man skulle bruge strøm til al privat transport i Danmark, ville det medføre en stigning i det nationale elforbrug på 25 procent.

Selvom det er en stor stigning, er det faktisk sammenligneligt med den forventede stigning i strømforbruget på grund af de mange nye datacentre, der bliver etableret i Danmark.

- Tager vi højde for, at ikke alle oplader samtidig – og giver dem incitamenter til at lade på forskellige tidspunkter – er der altså intet til hinder for, at det nuværende danske elnet kan forsyne én million elbiler, som kun ville være 38 procent af de biler, vi har i dag, skriver Anders Thingvad fra DTU Elektro i artiklen på Videnskab.dk.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156