Toyota presser konkurrenterne på grønne billån
FINANSIERING Toyota introducerer nu en finansiering af deres hybridbiler med nul procent i fast rente. Tilbuddet gælder fra den 21. oktober til 10. november. Og det gælder for hele lånets løbetid på op til 96 måneder, bilen skal bare være indregistreret seneste 31. december. Det er et skridt videre fra deres tidligere nul procent i variabel rente at det nu gælder for den faste rente. Det presser både konkurrerende bilmærker og andre pengeinstitutter på de grønne billån.
- For rigtig mange mennesker er de to største investeringer i livet bolig og bil. Som boligejer har de faste renter på realkreditlån aldrig været lavere, mens de variable renter endda er negative. Vi ønsker også at give vores kunder mulighed for at benytte sig af det rekordlave renteniveau, når de køber bil. Derfor lancerer vi nu billån med 0 procent i fast rente, hvor de eneste reelle udgifter er etableringsomkostningerne, siger pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark.
Pengeinstitutterne følger trop
Nykredit prioriterer ligeledes de grønne kunder ved at skelne mellem dem, som vil låne til benzin- og dieselbiler og dem, der vil låne til hybrid- og elbiler. For de klimavenlige biler er renten sat ned fra 2,95 til 2,45 procent, skriver TV2. AL Finans vil også lege med. De har rykket deres rente ned på 1,25 procent for hybrid- og elbiler. Og kravet til udbetaling er på 10 procent. Tiltaget hos Toyota får også et skulderklap fra Santander consumer bank.
- Vi går ind for en ’sustainable’ (bæredygtig red.) kreditgivning og vil gerne hjælpe til. Derfor hilser vi alle tiltag velkommen og kommer også selv med noget, fortæller Bo Jakobsen, der er direktør for Santander. Bo Jakobsen støtter op om det grønne formål, men kan på nuværende tidspunkt ikke oplyse, hvad eller hvornår de kommer med et nyt tiltag i forbindelse med de grønne billån.
Skærpede krav
Bilproducenterne konkurrerer hele tiden om at tilbyde de mest attraktive priser til deres kunder. Ifølge Toyota, kommer den lave rente som reaktion på bilmarkedets skærpede konkurrence, hvor forbrugerne vil have mest muligt for pengene. EU’s skærpede krav til CO2-udledning presser bilproducenterne til at opnå mersalg af klimavenlige biler. Når de nye regler fra EU træder i kraft til næste år, falder bødehammeren for dem, der ikke lever op til deres mål om 95 gram CO2-udledning per kørt kilometer. Øget salg på det grønne område i form af el- og hybridbiler, vil derfor være et godt værn imod EU-reglerne for bilproducenterne.