23948sdkhjf

UGENS LEDER ...om priskrigen blandt elbiler

Det gælder både forhandlere og værksteder: Til dem, der måtte være i tvivl om hvornår dette med elbiler går fra fremtid til nutid: Det var denne uge.

LEDEREN

HVILKEN UGE: INTERDAN starter priskrig blandt elbiler. FTZ melder sig ind i kampen om at servicere og reparere dem. Til dem, der måtte være i tvivl om, hvornår dette med elbiler går fra fremtid til nutid: Det sker lige nu: Uge 43, 2019. 


FOR BARE ET par måneder siden, var der ikke mange elbiler at vælge imellem - en håndfuld i runde tal. Megen snak, men kun beskedent udbud, og det faktiske salg var ikke værd at hæfte sig ved.

MEN LIGE NU, i disse uger, faktisk i denne uge, skete der noget. Peugeots danske importør, Interdan, melder ud, at den nye elbil E-208 koster fra 230.000 kr. Interdan markerer fra dag et, at nu er de inde i kampen om det nye marked. Om kort tid lancerer samme koncern den elektriske udgave af DS3 og kort derefter kommer den tilsvarende elektriske Opel Corsa. De mener det seriøst hos PSA.

DERMED HAR INTERDAN med et skaktræk kørt sig ind foran rivalen Semler, der ganske vidst har Volkswagen ID.3 på vej. Men den er blevet forsinket over flere gange og ser lige nu ud til først at ramme Danmark sommeren 2020. Og der er mange flere på vej.

SÅ DET RYKKER på importørsiden lige nu.

MEN DET GØR det også på værkstedssiden. Ikke mindst de frie værksteder er under tidspres - hvordan gør de sig klar til at servicere og reparere elektriske biler?

DET HAR FTZ et bud på. Danmark største grossist melder i dag ud, at de nu tilbyder sine værksteder at blive certificerede til at arbejde med el- og hybridbiler.

APROPOS E-208 OG de frie værksteder. Peugeot siger, at den nye elektriske 208 også vil kunne serviceres af frie værksteder - de kan få adgang til viden ved at købe et abonnement på en særlig E-208 servicebox, præcis som man skal for de konventionelle biler. Dermed har franskmændene vist vejen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094