23948sdkhjf

Infrastruktur til elbiler er en hastesag

Der er brug for en koordineret handlingsplan mellem det politiske system og en række offentlige og private parter for at tidoble antallet af ladestationer til omkring 30.000 i 2030, skriver Lærke Flader, Dansk Elbil Alliance i dette synspunkt.

Debat

Dette er et debatindlæg skrevet af Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance.

Meninger og holdninger er derfor ikke et udtryk for Energy Supplys meninger og holdninger.

DEBAT De næste fem år byder på travlhed for de firmaer, der skal sørge for ladestandere og elnet til tusindvis af elbiler. Uanset om Danmark har ½, 1 eller 1½ million elbiler i 2030, skal ladeinfrastrukturen være på plads midt i næste årti, hvis den grønne omstilling af persontransporten skal kunne lade uden kø.

I Dansk Elbil Alliance forventer vi, at der kommer til at ske rigtig meget de kommende år på elbilfronten. Infrastrukturen skal være klar til at servicere de flere hundredetusinde elbiler, vi forventer frem mod 2030. Mere klima- og miljøvenlig persontransport er nødvendigt, hvis det skal lykkes at nedbringe de danske udledninger af drivhusgasser med 70 pct. i 2030. Udover klimagevinster bidrager elbiler også til mindre luft- og støjforurening, ligesom de kan være med til at øge værdien af den danske vindenergi.

For at den eldrevne trafik kan få et gennembrud, skal det politiske system og en række offentlige og private parter arbejde sammen. Ladeinfrastruktur-operatører og elnetselskaber skal investere, så antallet af ladepunker i det offentlige eller semioffentlige rum kan blive øget fra 3.000 stk. nu til 25-30.000 i 2030. Altså en tidobling.

De private markedsaktører vil stå for størstedelen af investeringen, men der er behov for, at der bliver fjernet en række barrierer, så det kan ske så omkostningseffektivt som muligt. Vi har brug for en koordineret handlingsplan i forhold til, hvad der skal reguleres, og hvad der skal finansieres. Planen skal gøre det muligt at få etableret tilstrækkeligt mange ladepunkter, så danskerne kan oplade deres elbiler let, bekvemt og hurtigt. Og her spiller blandt andre boligselskaberne en vigtig rolle.

Boligselskaber beder om hjælp
Mange boligselskaber har egne parkeringspladser, der kan udnyttes til opladning af elbiler for beboerne i den almennyttige sektor. Sidste år havde Boligselskabet Sjælland ingen henvendelser, men i år har tre boligafdelinger vist interesse for ladestationer. Om få år forventer de mange henvendelser, men deres udfordring er, at udrulningen af infrastruktur ikke må føre til højere huslejer for beboerne.

Boligselskabet Sjælland taler derfor for fælles løsninger, der betales af brugerne – altså dem, der kommer til at sidde bag rattet i elbilerne. Her er der brug for samarbejde med branchen om de rigtige løsninger. Der er behov for et tæt samarbejde med boligselskaber, stat, kommuner, og virksomheder, så vi kan få skabt en attraktiv infrastruktur, så elbilerne ikke udelukkende bliver et grønt tilbud til danskere med eget hus.

Men også på de lange ture er der brug for opladning.

Ladeparker ved hovedlandeveje
Hurtigladning på centrale tankstationer kan gøre det lettere at få ladet elbiler op både for by-folket og for bilister på langfart. Også her er der brug for samarbejde mellem en række parter om en hurtig udrulning, mener Lærke Flader, der glæder sig over, at Vejdirektoratet er i gang med at skabe en landsdækkende infrastruktur ved de store veje. Vejdirektoratet har draget omsorg for, at der er ladeinfrastruktur på en række rastepladser, og der flere ladeparker på vej.

Vejdirektoratet er i øjeblikket i gang med at analyse af, hvad der mere skal til, så næsten alle lange ture kan dækkes med maksimalt to minutters ventetid i et net, hvor der ikke er mere end 150 kilometer mellem opladningsmulighederne.

Men også her er der brug for samarbejde for at finde de rigtige løsninger. Vejdirektoratet udbyder koncessioner på drift af ladestandere i 10 år på deres rastepladser, men mange af elinstallationerne holder i 40-50 år, så der er brug for at finde gode tålmodige ejere til tilslutningen til elnettet. Det kunne være pensionskasser eller Vejdirektoratet selv. Og ladestanderoperatørerne kan så eje alt det over jorden, ladestanderen, mindre bygninger og så videre, som kan tages ned efter 10 år og give plads til en ny ladestanderoperatør.

Vi står ved et point of no return. Elektrificeringen kan give Danmark rigtig mange fordele både i forhold til miljø og klima, men også i form af nye produkter og services, der kan give arbejdspladser og eksport. Forudsætningen for succes er, at vi får infrastrukturen på plads i løbet af de næste få år. Det kræver investeringer i ladestandere og elnet, men jeg er sikker på, at penge givet ud nu kommer mangfoldigt tilbage.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082