B-bilerne rykker
BILSALG Peugeot 208 er tilbage på duksepladsen efterfulgt af Citroen C3 og Toyota Yaris - altså tre B-biler i top 3 i november.
SUV-segmentet er dog fortsat et meget populært valg, og sammen med B-segmentet udgør de 52 procent af det samlede personbilsalg for år til dato, hvor SUV-segmentet har den største markedsandel med 28,1 procent. Kapløbet om at blive årets mest solgte bil står mellem Nissan Qashquai og Citroen C3 med henholdsvis 6.782 og 6.761 solgte modeller.
Samlet set blev der solgt 18.114 personbiler i november, sat op i mod 17.928 i november 2018. Dette resulterer i salg i november som er fuldt på niveau med året før.
For året er der blevet nyregistreret 210.100 biler, hvilket er 2,7 procent flere biler end sidste år, hvor der til og med november blev nyregistreret 204.576 personbiler.
- Det går godt med personbilsalget og november 2019 er endnu en måned hvor salget har været på niveau med året før. Danskerne har fået flere penge mellem hænderne og vælger at investere nogle af dem i en ny bil. Det er således grundmekanismer i samfundsøkonomien, som bilsalget drives frem af, forklarer direktør for De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.
Stadig strøm på elbilerne
Salget af elbiler er steget markant de seneste år. Denne måned er der blevet solgt 374 elbiler, hvilket er 76,4 procent flere end november sidste år, hvor der blev solgt 212 elbiler. For år til dato er der blevet nyregistreret 4.618 elbiler, hvilket er 3.306 flere elbiler, end der blev solgt i samme periode 2018, hvor der blev solgt 1.312 elbiler. Salget til og med november er allerede rekord, det største salg, som vi havde i 2015, var nemlig kun på 4.311 elbiler.
- Vi er naturligvis meget tilfredse med det flotte salg af elbiler, det er dog vigtigt at pointere, at elbiler fortsat udgør en lille procentdel af det samlede personbilsalg. De Danske Bilimportører har et håb om at langt flere elbiler kommer ud at køre på de danske veje, indenfor en overskuelig fremtid. Flere elbiler er nemlig en af de hurtigste veje til at indfri det politiske mål om at reducere CO2-udslippet med 70 procent i 2030 i forhold til 1990, lyder det fra Gunni Mikkelsen.
De igangværende finanslovsforhandlinger kan have stor betydning for den fortsatte udbredelse af elbiler. Ved ikke at ændre i registreringsafgiftsloven for elbiler vil der ske markante ændringer i prisen på samtlige elbiler i fremtiden. Sammensætningen af de nuværende afgifter betyder nemlig, at elbiler bliver dyrere for hvert år der går, og allerede fra årsskiftet, vil elbiler der koster over 400.000 kr. blive pålagt stigning i registreringsafgift.
Gunni Mikkelsen uddyber:
- Hvis regeringen ønsker at sænke Danmarks samlede CO2-udledninger, vil en politik som denne føre til det modsatte, da meget få borgere vil kunne købe elbiler og dermed bidrage til den grønne omstilling, ligesom vi heller ikke vil kunne bidrage til de mål som EU har sat for at tvinge bilproducenterne til at udvikle og sælge grønne biler.
Hybrid over niveau
Også plug-in (opladelige) hybridbiler bliver solgt over sidste års niveau - både på måneden og for år til dato. I november 2019 har 432 plug-in hybridbiler fået nummerplade på, hvor det kun var tilfældet for 230 plug-in hybrider november 2018. Salget af plug-in hybridbiler i november er dermed 87,8 procent højere i 2019, sammenlignet med november 2018. Sammenlignes der for år til dato, er der ligeledes sket en stigning.
Frem til og med november 2019, er der kommet 3.623 plug-in hybrider til bilparken. I samme periode i 2018 var der sammenlagt kommet 3.028. Det giver en stigning på 20 procent.
Desuden er der kommet 970 almindelige (ikke-opladelige) hybridbiler på vejen i november måned, hvor der i samme måned sidste år kom 701. I årets første 11 måneder er der sammenlagt blevet solgt 9.255 almindelige hybridbiler i 2019, hvor der i den samme periode sidste år blev solgt 8.167.