23948sdkhjf

VW-koncernchef: Den klassiske bilfabriks tid er slut

Herbert Diess, øverste chef i Volkswagen-koncernen, siger det lige ud: Det er tid at slagte de hellige køer. Samtidig peger han på, at VW betragtes som en bilkoncern, mens Tesla er en tech-koncern.

VOLKSWAGEN-KONCERNEN – Tiden er inde til at slagte de hellige køer.

Volkswagen-koncernens øverste chef, chief executive Herbert Diess, gør det klart for hele koncernen, at der er store omvæltninger på vej.

 - Vi er en bil-koncern, vores store konkurrent er en tech-koncern. Vi må indse fyringer – og vi må koncentrere os om vores core business.

Sådan udtalte Herbert Diess ifølge det internationale finansmedie Bloomberg til i alt 120 topfolk i koncernen i sin årlige tale præcist rettet til dem. Diess ikke alene pegede på Volkswagen-koncernen, men advarede om, at alle verdens største bilfabrikker må ”slagte nogle hellige køer” og transformere sig selv til tech-selskaber for at overleve i den internationale bilindustri. Diess sagde således:

- Vores værdi bliver vurderet som en bilkoncern, mens Tesla vurderes som en tech-virksomhed.

Han sagde videre, at Volkswagens software-kompetence vil være afgørende for koncernens værdi i fremtiden.

Den tyske koncern har investeret mere end nogen anden bilkoncern i at udvikle elbiler, men ikke desto mindre er Volkswagen på vej ind i et år, hvor den er nødt til at sælge hundrede tusinder elbiler for at undgå kæmpebøder for ikke at leve op til EU-krav om CO2-udslip.

Koncernes øverste chef antydede også en yderligere opdeling af Volkswagen Group, der i øjeblikket består af 12 mærker, herunder Audi, Porsche og Seat.  Han pointerede, at VW ville omstrukturere sin portefølje med et "klart fokus på kerneforretningen."

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.148