Audi er årets bilmærke - ifølge ejerne selv
UGENS TAL Audi-ejere er mest tilfredse med deres bil, viser en ny analyse fra Voxmeter. Nummer to i tilfredshedsundersøgelsen er Volvo, mens det er med nød og næppe, at BMW snupper 3.-pladsen foran Mercedes-Benz, som i år må nøjes med 4.-pladsen.
På de næste to positioner følger Honda, som er i stærk bevægelse fremad, mens det modsatte er tilfældet for det næste mærke på listen, Alfa Romeo.
Sådan skabes ambassadører
78 procent af Audi-ejerne kan betegnes som ambassadører for deres bil, mens det for dem, der ejer en Renault, kun gælder 52 procent. Der er altså stor forskel på, hvor engageret bilejerne deltager i markedsføringen af deres eget bilmærke. Dette er der mange forskellige årsager til. Og for de enkelte bilmærker er årsagerne sjældent ens.
Der er tale om mange bække små, som udgør den brede eller smalle ’anbefalingsflod’. Som det første kan nævnes ’image’, PR- og markedsføringsarbejde.
Dernæst følger elementer om bilens design, køreegenskaber, komfort og ekstraudstyr. Hernæst forhold som sikkerhed, nypris, brugtpris, finansiering, brændstofforbrug og forsikring. Sidst, men ikke mindst, følger udbud af serviceaftaler, værkstedsordninger, servicetilbud, serviceniveau.
Alle disse forhold måler Voxmeter løbende, uge for uge, for hvert bilmærke, hver forhandler og hvert værksted. Derfor kan Voxmeter identificere, hvor og hvordan den enkelte importør eller forhandler skal sætte ind.