Toyota: Her er vores udfordringer
? Toyota har i modsætning til Lexus ikke en ren elbil på markedet. Hvorfor ikke?
! Toyota introducerede allerede batteridrevne elbiler for over 10 år siden med RAV4 EV og senere med iQ EV. Men efterspørgslen på elbiler fra kunder har været nærmest ikke-eksisterende, og batteriteknologien har fortsat nogle udfordringer i forhold til bl.a. pris, rækkevidde og ladetid, så de fleste er nødt til at gå på kompromis i forhold til det, de er vant til med deres bil med forbrændingsmotor. Vi mener derfor, at den rigtige løsning for de fleste mennesker er hybridbiler, som gennemsnitligt kan køre over halvdelen af tiden på el. På længere sigt vil Toyota lancere både nye hybridbiler, plug-in hybridbiler, brintbiler og batteridrevne elbiler for at opfylde kundernes forskellige behov. Toyota har fx netop introduceret batteridrevne elbiler i Kina som følge af den stigende efterspørgsel på det kinesiske marked.
? Tidligere var Toyota en væsentlig spiller inden for firmabiler - bl.a. med Avensis. Vil Toyota tilbage på det marked og hvordan?
! Klassen for traditionelle firmabiler er blevet mindre siden Avensis’ storhedstid i Danmark og i Europa generelt. Derfor stoppede Toyota produktionen af Avensis ved udgangen af 2018 og tilbyder nu firmabilsbrugere hybridbiler som den nye Corolla Touring Sports, der har samme størrelse som Avensis, Camry Hybrid, der er en stor luksussedan med mere power end Avensis, og den store SUV RAV4 Hybrid med op til 222 hestekræfter. Faktisk fordoblede vi RAV4 Hybrid salget til firmabilsbrugere i 2019, så Toyota er i høj grad stadig en væsentlig spiller inden for firmabiler - blot med andre og mere tidssvarende modeller rustet til fremtiden.
? Hvad gør I for at uddanne jeres mekanikere til at håndtere den stigende flåde af hybridbiler?
! Hos Toyota sørger vi for at uddanne vores mekanikere, så de altid er eksperter inden for hver eneste Toyota-model. Og da hybridbiler har været en vigtig del af vores forretning i mange år, og over 30.000 Toyota hybridbiler i dag kører på vejene i Danmark, er vores mekanikere de dygtigste og mest erfarne hybridbilsmekanikere, der findes i Danmark.
? Lexus er tilbage i Danmark og skal sælges fra Toyotas nuværende hovedsæde i Søborg. Bliver det Toyota selv eller en forhandler, der skal sælge premiumbrandet?
! Lexus bliver introduceret i Danmark i løbet af foråret og vil blive solgt gennem vores nye forhandler med navnet Lexus København, der får showroom klods op af Toyota Danmarks hovedkontor. Vi kan fortælle, hvem der bliver den nye Lexus-forhandler, når vi kommer nærmere lanceringen.
? Toyota Proace City er jo identisk med Citroen/Peugeot/Opels modeller. Hvor mange regner I med at sælge i forhold til de tre trillinger?
! Vi ser frem til introduktionen af den kompakte og samtidig rummelige Toyota Proace City til sommer. Vi har i forvejen et fremragende samarbejde med PSA-koncernen med Aygo-trillingerne og Proace-firlingerne. Begge vores modeller i samarbejdet sælger bedre end deres søskende. Vi forventer, at Proace City vil gøre det samme og af den grund derfor også bliver en af de bedst sælgende i sin klasse.
? Toyota er igen i år det 3. bedst sælgende mærke inden for personbiler. Hvornår regner I med, at I overhaler Peugeot i Danmark?
! Toyotas primære fokus er at være det mest eftertragtede bilmærke blandt kunderne. Vi hilser det naturligvis velkomme!n, hvis det medfører, at vi salgsmæssigt overhaler konkurrerende mærker.
? Du har være direktør for Toyota Norge i fire år. Hvilke erfaringer tager du med dig fra det store elbilsland mod nord
! Jeg har efter fire år i spidsen for Toyota i Norge særdeles god indsigt i og erfaring med, hvad det kræver af forberedelser rent organisatorisk og i forhandlernetværket på vejen mod en endnu mere elektrificeret fremtid med hybrid, plug-in hybrid, el og brint. Det – og meget andet – glæder jeg mig til at arbejde videre med.