23948sdkhjf

Kæmpe dæktest: Flere vindere - to tabere

To dæk får markeringen: Kan ikke anbefales.

ANBEFALINGER Især den nye generation af 18" sporty dæk er blevet langt bedre end tidligere. Som altid udmærker denne type og størrelse dæk sig ved deres høje tørvejs-greb - altså står de godt fast; idet hele taget opfører de sig sporty.

Men den nye generation af 18"-dæk er også generelt også stærke på egenskaberne slidstyrke og rullemodstand. Det er en af de overordnede konklusioner på ADAC og FDM’s store sammenligning af sommerdæk. I år sammenlignes i alt 16 forskellige 18"-dæk i dimensionen 225/40 og i alt 12 forskellige dæk en tomme mindre, her er størrelsen 235/55R17.

- 18" er en dækstørrelse, hvor producenterne virkelig har formået at oppe sig, siger Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør og dækekspert hos FDM. Hvor 18"-dækket i sporty profil tidligere næsten udelukkende var kendetegnet ved gode egenskaber på tør vej, viser årets sammenligning, at det nu er lykkedes for producenterne at forbedre egenskaberne generelt.

- Det betyder, at disse dæk nu også klarer sig godt på våd vej, samtidig med at det har fået en bedre slidstyrke og lav rullemodstand, siger Søren W. Rasmussen.

Blandt de 16 testede 18"-dæk dumper et enkelt, mens 11 får bedømmelsen ’tilfredsstillende’ og fire udmærkelsen ’god’.

De store dæk i testen er i størrelsen 225/40R18; altså en ganske sporty størrelse, der typisk sidder på mellemstore biler fra f.eks. Audi, BMW og Mercedes, ligesom dækket er en udpræget størrelse til GTI’er.

ADAC og FDM tester også dæk i et tomme mindre, 17". Her er den udvalgte størrelse 235/55R17 - et typisk dæk til SUV’er.

Af de 12 testede 17"-dæk klarer de fire sig godt, mens syv klarer sig til bedømmelsen ’tilfredsstillende’. Et enkelt dæk dumper.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156