UGENS LEDER - ...om en alvorssnak med kunden
LEDER
HVAD SKAL JEG vælge? Et dæk, der sikrer mig et lavt forbrug til glæde for CO2-aftrykket og min egen samt familiens økonomi? Eller et dæk, der er så sikkert som muligt?
NÅR SPØRGSMÅLET STILLES op netop sådan, gi’r svaret sig selv - det nytter ikke at køre på klimavenlige dæk, hvis de ikke kan stå fast. Men helt så enkelt er det alligevel ikke med dæk til elbiler og plugin-hybrider.
FOR NÅR DET netop handler om disse to typer biler, er forbruget og dermed rækkevidde så afgørende for markedsføringen og dermed salget. Rækkevidde, rækkevidde, rækkevidde er mantraet.
I JAGTEN PÅ at optimere rækkevidden presser mange bilproducenter udviklerne hos dækfabrikanterne til at konstruere dæk, der har lav rullemodstand. Det sikrer længere rækkevidde og dermed øget mulighed for salg, ligesom det spiller afgørende ind i fabrikkernes regnskab for det gennemsnitlige CO2-udslip for de solgte biler.
MEN ALT ANDET lige giver dæks lavere rullemodstand - der sikrer større rækkevidde - et dårlige vejgreb.
SELV OM RULLEMODSTAND og vejgreb er to modstridende egenskaber, er det alligevel lykkedes f.eks. Continental at konstruere et dæk, der faktisk er glimrende til begge dele. Dækket er så godt i begge egenskaber, at det opnår den bedste vurdering, nemlig A i begge discipliner. Glimrende udviklingsarbejde her.
DET ÆNDRER DOG ikke på, at et både-og-dæk foreløbigt er sjældent på dækkenes menukort. Derfor kræver salg af dæk til de grønne biler - men også til alle mulige andre typer biler - en alvorssnak med kunden for at gøre ham eller hende det helt klart, hvad det er for et valg kunden skal træffe: Egen økonomi og klodens tilstand eller sikkerhed.
OG NÅR DET handler om sikkerhed, bør valget være let: Sikkerhed skal altid prioriteres først.