Det papirløse værksted
MOBIL Indtil for ganske nyligt startede morgenstunden hos Friis Nielsen biler -2 Automester Søborg med, at der blev printet serviceskemaer ud. Når arbejdsdagen gik på hæld, kom de udfyldte retur og ofte godt plettede.
Herefter startede tastearbejdet, så kunderne kunne blive faktureret, servicen registreret i den originale servicebog hos bilproducenten og internt regnskab ført ajour.
Sådan er det ikke mere.
- I dag vælger jeg hvilken service, dagens biler skal have i systemet MacsDIA, hvorfra jeg så hopper til FTZ’s system og bestiller de relevante reservedele. Imens får mekanikerne ude på værkstedet serviceskemaet op på deres mobil og kan gå i gang med at gennemføre service. Når de afslutter servicen, kan jeg se det og færdiggøre resten, fortæller indehaveren, Christian Friis Nielsen.
MacsDIA eller macs DIgital Assistent er en løsning fra Hella Gutmann Solutions, der samler og organiserer de biltekniske informationer i ét og samme overblik, så mekanikeren hverken skal bruge tid på at printe eller søge information i forbindelse med servicearbejde. Ud fra oplysningerne i MacsDIA kan Christian Friis Nielsen dels fakturere kunden direkte, dels registrere i eget interne økonomisystem. Desuden kan bilens originale servicebog opdateres direkte hos producenten. Især denne del er Christian Friis Nielsen glad for:
- Tidligere skulle jeg manuelt logge ind hos de forskellige producenter, og det var besværligt, for ofte var login ændret, så jeg skulle rode med at få adgang, og det tog desuden tid at gøre manuelt. Nu sker alt næsten automatisk, når mekanikeren har afsluttet opgaven på sin mobil.
iPhones til alle mekanikerne
For Friis Nielsen biler - Automester Søborg har det været en investering i en mere professionel forretning og en lettere hverdag at vælge MacsDIA.
Der er også købt iPhones til alle mekanikerne, så de kan arbejde direkte fra deres egen mobil ude på værkstedet. Det er dog ikke kun de mobiltelefoner, der har skabt begejstring blandt mekanikerne.
- Det hele er blevet lettere for mekanikerne. Det er rart, de slipper for at stå med papir på værkstedet og kan gøre alt på mobilen. Den største hjælp er, at de i det elektroniske serviceskema under hvert punkt kan folde ud og få præcise informationer om olietype, dæktryk og alt muligt, de før skulle slå op. Det sparer dem tid og skaber et let og effektivt workflow, siger Christian Friis Nielsen".
Ud over at installere MacsDIA på mobilen har alle på værkstedet også installeret FTZ’s app, så hver enkelt let kan bestille reservedele. bauer