Værksted bruger hele 20 procent genbrugsdele
ERFARINGER Mange skadesværksteder mærker en stadig hårdere pris- og rabat-politik fra leverandører af originaldele på den ene side og samtidig et pres på effektivitet og rabat fra forsikringsselskaberne på den anden side. Det er med til at mindske marginalerne i indtægt på skadereparationer.
Her anfører større autogenbrugere, at det vil give en mærkbar positiv forskel for værkstedernes økonomi, at rabatterne på brugte dele, som oftest, er væsentlig højere end på nye originaldele. Og når kvalitet og pasform er den samme - fordi brugte dele er afmonterede originaldele - bør der ikke være noget at betænke sig på fra værkstedernes side ved at bruge genbrugsdele.
Skade-specialisten Crashpoint, med afdeling i Aarhus, Viby og Vejle, er i front med brug af brugte skadesdele.
- Vores andel af brugte dele er omkring 20 procent, hvilket er markant højere end landsgennemsnittet for skadesværksteder, der er på omkring to procent. Det forhindrer os dog ikke i at have ambitioner om en endnu højere andel af brugte dele, siger Claus Nielsen, direktør hos Crashpoint. Han mener dog, at den primære udfordring for øget brug af genbrugsdele er, at de fleste autogenbrugere slet ikke har gearet deres forretning tilstrækkeligt med hensyn til kvalitetsmærkning, logistik, tilgængelighed med mere. Derfor er det nemmere og mere sikkert at vælge nye dele i de fleste tilfælde.
Efterlyser certificering
- Autogenbrugerne mangler, efter min mening, en certificeringsordning. Heldigvis er der fyrtårne blandt især de store autogenbrugere, der har set lyset og formået at udvikle deres forretning, så den imødekommer de krav, der stilles for at brugte dele kan finde langt større anvendelse end de gør nu. Og hvis vi skal finde foregangslande, behøver vi egentlig ikke kigge længere end til Sverige, hvor der er indført regler, der motiverer hele værdikæden for skadereparation til at fokusere meget mere på brugte kvalitetsdele, siger Claus Nielsen og fortsætter:
- Skal der for alvor gang i udviklingen i autogenbrug, skal der sættes en stopper for den stadigt omfattende eksport af skadede biler, og da dette kan kun ske via et lovindgreb, er stafetten hermed givet videre til Christiansborg. Men jeg synes samtidig, at forsikringsselskaberne bør melde ud om klimamål, og hvordan de har tænkt sig at agere i forhold til klima og miljø, herunder om autogenbrugsdele.