23948sdkhjf

Motor-magasinets udgiverselskab planlægger nye medier

Nordiske Medier lander et stærkt 2019-regnskab og fastholder ambitioner om at lancere nye nichemedier i 2020 trods coronavirus.

VÆKST Skandinaviens største specialist i B2B-medier, Nordiske Medier, der blandt andet udgiver Motor-magasinet, afsluttede 2019 med et driftsresultat (ebita) på ca. 33 mio. kr. eller hele 8 mio. kr. bedre end 2018. På bundlinjen udvikler årets resultat sig som forventet, og resultatet efter skat bliver forbedret med 27 mio. kr. til 15,9 mio. kr.

- Resultatet betragtes som tilfredsstillende med et par skønhedspletter, siger CEO Jesper Hansen, Nordiske Medier. 

Nordiske Medier er Skandinaviens største virksomhed inden for fagmedier med flere end 50 faste titler i Danmark, Sverige og Norge – både print og online. 

Nordiske Medier ejer blandt andet Dagbladet Licitationen - Byggeriets Dagblad, Jern- Maskinindustrien, Søfart, Transportmagasinet, Motormagasinet og en række Supply-medier. 

- Nordiske Medier i Danmark kom bedre ud end forventet, til gengæld havde jeg gerne set et Sverige i plus, men det lykkedes vi desværre ikke med. Resultatet i Sverige er dog noget bedre end i 2018 på trods af ekstraordinære omkostninger.

Selskabet har på flere områder oplevet vækst i 2019 samt de første måneder af 2020, men coronavirusen kommer til at sætte sit præg på indeværende år.

- Vi ser ind i nogle hårde måneder og måske endda kvartaler, da vi, som alle i branchen, kan se udfordringerne, hvis dette varer ved. Det er klart, at tabt omsætning i Nordiske Medier grundet et på kort tid udfordret marked, kræver at vi løbende har køreplanen til gennemsyn. Vi har dog stadig ambitioner om, at vi skal stå stærke og klar, når vi forhåbentligt snart er på den anden side af krisen, siger Jesper Hansen.

Nyt medie målrettet kommuner

Det første bevis på at Nordiske Medier holder fast i ambitionerne om at udvide forretningen med nye nicher, sker allerede i denne uge, når ”Kommunefokus” lanceres.

Det nye medie vil udkomme på både print og digitalt. Portalen ”Kommunefokus” snig-åbnede i fredags, og det første glittede printmagasin udsendes i maj måned. Det redaktionelle produkt vil senere blive suppleret med konferencer eller andre events.

Kommunefokus vil fokusere på de områder, hvor kommunen bruger penge - fra store anlægsinvesteringer til højvandssikring, brandingstrategi og fokus på drift og vedligehold.

- Kommunerne vil jo gerne skabe vækst i hver deres kommune, men det er ikke hver dag, man håndterer kæmpe anlægsopgaver såsom nye skoler eller plejehjem den ene dag for så næste dag at købe advokatbistand, it-system, konsulent- og rekrutteringshjælp. Flere af de organisationer, vi har talt med i etableringen af dette, nye medie, siger, at landets kommuner ofte mangler et sted til erfaringsudveksling, og der er jo store beløb på spil. Det er her, vi vil spille en rolle, siger Jesper Hansen.

Nordiske Medier har ambitioner om yderligere en ny niche i efteråret.

- Men vi må jo også lige løbende tage bestik af corona-situationen, slutter Jesper Hansen.

Nordiske Medier står - udover de faste titler - også bag udgivelsen af over 100 forskellige specialmagasiner og nyhedsbreve. Altid med skarpt prioriteret indhold til en skarpt defineret og skræddersyet målgruppe. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.204