50 år med dansk udviklet dæk-ergonomi
Stifteren Arne Hjorth havde næppe troet, at firmaet Ahcon ville blive en verdensomspændende leverandør af hans fremsynede og intelligente dækmaskiner.
JUBILÆUM I 1970 kunne den generelle opmærksomhed omkring ergonomiske hjælpemidler til dæk- og autoværksteder ligge på et ganske lille sted. Sikkerhed og et strømlinet workflow var heller ikke temaer, der havde den store bevågenhed.
I en lang årrække forvandlede Arne Hjorth sine krøllede ideer til maskiner og løsninger, som kunne forbedre arbejdsmiljøet i forbindelse med arbejdet med hjul på dæk- og autoværksteder.
I 2007 solgte Arne Hjorth sit livsværk til Nordisk Dæk Import (NDI), og i 2014 fusionerede Ahcon med Flex1one A/S i Brørup. Ahcon er således blevet et vigtigt brand og forretningsområde for den sydjyske forhandler af udstyr til autoværksteder.
Made in Denmark
Visionen bag Ahcon-produkterne er den dag i dag stadig fokuseret på at højne ergonomi og sikkerhed samt at indarbejde intelligente workflows i arbejdet med dæk og hjul.
- Ahcon er et highend brand, som vi udvikler og producerer her i Brørup - og som i dag sælges i hele verden. Netop det faktum at produkterne både beregnes, tegnes og kommer til verden på dansk jord er et vigtigt element for hele markedsføringen; Made in Denmark er et kvalitetsstempel, siger marketing- og HR-chef hos Flex1one, Jannie Nielsen.
Innovation og strømlining
Grundtankerne for mange af produkterne er således stadig de samme som i 1970, og ved første øjekast er der stadig synlige elementer, der går igen fra dengang. Men dykker man længere ind i produkterne, vil man opleve store forandringer.
- Vores fokus har igennem de seneste fem år været at sætte målrettet ind på at strømline designet af samtlige produkter - både for at løfte og ensarte det visuelle udtryk, men også for at gøre produkterne hurtigere og mindre omkostningstunge at producere, fortæller Jannie Nielsen og fortsætter:
- Den konstante og løbende udvikling handler om at sikre, at produkterne er tidssvarende i funktioner og features, så Ahcon brandet kan blive ved med at fremstå som en frontløber indenfor sit felt.
Stærke nicheprodukter
Selv om opmærksomheden på at forbedre ergonomi og sikkerhed i arbejdet med tunge hjul på værksteder i hele verden bliver større, så må Ahcons produkter stadig betegnes som værende nicheprodukter. De løser en meget specifik udfordring, som imidlertid bliver større og større på autoværkstederne - i takt med at hjul bliver stadig større og tungere.
- Når vi sammenholder dette med, at vi i Danmark og andre lande er nået til det punkt, hvad angår arbejdsmiljø, at myndighederne og arbejdsstyrken selv er bevidste om ikke at slide sig selv op fysisk, så oplever vi hos Flex1one, at efterspørgslen efter vores Ahcon-produkter er stigende. Det understreges desuden af, at forskellige kinesiske virksomheder har forsøgt at kopiere vores forskellige Ahcon-produkter - dog uden helt at forstå de mest essentielle elementer ved de forskellige produkters funktion, siger Jannie Nielsen.
Bevidste kunder
Selv om Ahcon-produkterne sælges over hele verden, så ligger hovedvægten på afsætning til nærmarkederne i Norden, Tyskland, Østrig, Holland og Belgien. Opmærksomheden er størst i de lande hvor fokus på ergonomi og sikkerhed er størst.
Kunderne betjenes enten direkte fra salgskontoret i Brørup eller via det brede netværk af distributører, som Ahcon brandet har opbygget. Slutkunderne til Ahcons produkter er en blanding af større autoværksteder samt bil- og dækfabrikanter såsom Porsche, BMW og Pirelli.
Fakta om Ahcon
● Grundlagt i 1970 af Arne Hjort og opkøbt af NDI i 2007.
● Producerer udstyr til dæk- og autoværksteder samt fabrikanter over hele verden.
● Produkterne højner ergonomien, forbedrer sikkerheden og giver et strømlinet workflow i arbejdet med dæk og hjul.
● Udvikling og produktionen er placeret hos Flex1one A/S i Brørup.
● Produktion og administration beskæftiger 14 ansatte.