23948sdkhjf

DEBAT Udfordringerne med de tekniske tjenester

DEBAT: For SKAD er det meget væsentligt, at der sikres en fri konkurrence indenfor afprøvning af alle kategorier, skiver Thomas Krebs fra SKAD.

SYN Ved implementering af EU-forordningen 2018/858 den 1.9.2020, så blev dørene åbnet for, at der skal etableres tekniske tjenester i Danmark. En teknisk tjeneste er et organ, der blandt andet lever op til ISO 17025 og er auditeret af DANAK. Tekniske tjenester må udelukkende afprøve og beregne, men på ingen måde rådgive omkring op- og ombygning af køretøjer.

Dette er klart og tydeligt fastholdt i ISO standarden og i EU-forordningen. I de tilfælde det sker, så skal Færdselsstyrelsen som øverste organ agere.

Tekniske tjenester har eksisteret i mange år i flere EU-lande, her i blandet Tyskland, Østrig, Holland, England, Spanien, Irland, Polen. I Danmark har man indtil EU-forordningen ikke set nogen grunde til at forholde sig til EU-direktiver og forordninger, der regulerer godkendelse af køretøjer, da det var den danske synsbranche, der skulle håndtere dette, og der var heller ikke tale om hverken småserie eller EU-typegodkendelser.

EU-forordningen 2018/858 sætter dog en stopper for at en virksomhed både kan afprøve og godkende på samme tid, som det var reglen i synshallerne. Derfor er det også planlagt, at kategori 3 og 4 synshaller nedlægges - indtil videre.

Høringsvar

SKAD har i flere sammenhæng og høringssvar gjort opmærksom på, at der bør etableres synshaller eller instanser, der udelukkende håndterer afprøvningsområdet for både opbyggede og ombyggede køretøjer. Dette for både at gøre det nemt og lokalt, samt at spare på omkostninger. Denne vej virker dog som værende juridisk besværlig.

Nu er det fastsat, at der skal pr. 1.1.2022 alle nybyggede køretøjer forbi en teknisk tjeneste. For op- og ombygning af brugte køretøjer er der endnu ikke fastsat regler, og her taler man om 3-parts organer, som heller ikke er defineret indtil videre.

Udfordringen er dog, at der ved etablering af prøvningsinstanser kun har været en virksomhed godkendt til at kunne godkende køretøjer, og det gennem mange år hvilket har givet en del udfordringer.

Danmark er en mindre landsby i Europa, og har derfor ikke et stort markedsgrundlag. SKAD har flere gange gjort opmærksom på, at der skal være konkrete tal fra Færdselsstyrelsen, så eventuelle interessenter kan udforme en forretningsplan. Desuden fastholder vi, at den nationale enkeltstyksgodkendelse vil være dominerende, og ikke småserien, som der er lagt op til.

Ved opstart af debatten om den nye EU-forordning efterår 2019, så har SKAD taget kontakt til flere aktører, her i blandt Applus og DEKRA i Danmark, samt DEKRA og flere TÜV organisationer i Tyskland, for at skabe interesse for den nye lov i Danmark. SKAD har den 7. oktober 2020 henvendt sig til Færdselsstyrelsen, for at få et overblik over hvor mange virksomheder der har ansøgt om at blive teknisk tjeneste, og det for kategorier MC, M, N og O.

Færdselsstyrelsen har meddelt, at der endnu ikke er kommet ansøgninger, og at Færdselsstyrelsen henviser til tekniske tjenester i udlandet. Rygter siger ligeledes, at det vil væres svært af finde interesserede parter, da det er svært at overskue rentabiliteten af de nødvendige investeringer.

Gratis dialog

SKAD har ligeledes taget en dialog med DANAK, for at få indblik i processer omkring det videre forløb. DANAK har oplyst at man står til rådighed med to timers gratis dialog for de virksomheder, der klart og tydeligt har truffet afgørelse om hvilket kategorier og områder man ønsker at blive godkendt til.

For SKAD er det meget væsentligt, at der sikres en fri konkurrence indenfor afprøvning af alle kategorier, både nye og brugte, da vi har den opfattelse, at prisbilledet i Danmark er væsentligt højere end man er vandt til fra andre lande.

Hvis danske virksomheder og borgere skal have en fair chance, så er det ikke nok at man henviser til udenlandske tekniske tjenester, da omkostninger i forbindelse med transport af køretøjer, rejseomkostninger mv. kan overstige værdien af en godkendelse. Der skal handles hurtigt, så de danske virksomheder, der bygger op, i det mindste kan komme i gang, inden hammeren falder 1. januar 2022.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094