Dansk Elbil Alliance: Fart på politiske forhandlinger
KOMMENTAR Den nye rapport fra regeringens transportkommission, med anbefalinger til fremtidens ladeinfrastruktur, er et godt afsæt for politiske forhandlinger. Det mener brancheforeningen Dansk Elbil Alliance.
Rapporten indeholder en række forslag til at fremme den grønne transport og peger på barrierer, som skal fjernes, så ladeinfrastrukturen kan blive udrullet hurtigt og effektivt.
– Vi står overfor en kæmpe opgave. Den politisk ambition om flere elbiler stiller helt nye krav til måden, vi indretter vores infrastruktur for transport på. Her skaber transportkommissionens rapport et rigtig godt afsæt for de videre politiske forhandlinger. Det er vigtigt, at politikerne følger hurtigt op på rapporten og skaber de rammer, der sikrer, at der kan foretages en hurtig, smart og effektiv udrulning af ladeinfrastruktur. Det er altafgørende, at vi er på forkant, så elbilisterne ikke river sig i håret over længden på køerne ved ladestanderne, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.
Derfor glæder Dansk Elbil Alliance sig over, at transportkommissionen foreslår, at kommunerne skal have øgede muligheder for udbud og derigennem bidrage til investeringerne under jorden, og at kommunerne kan udarbejde parkeringsstrategier, der sikrer bedre udnyttelse af ladeinfrastrukturen i byerne.
– Det er meget vigtigt, at kommunerne får friere rammer til at styre og støtte investeringer i ladeinfrastruktur. Næste skridt er, at alle kommuner får lavet en strategi, så investeringerne kan komme op i gear, siger Lærke Flader.
Hånd om konkurrencen
Elbilbranchen har netop indgået en aftale, der gør det mere enkelt for danskerne at oplade deres elbil uanset kundeforhold. Samtidig bliver det lettere for nye operatører at komme ind på markedet, og priserne bliver transparente. Transportkommissionen bakker initiativerne i brancheaftalen op og anbefaler et analysearbejde, der følger udviklingen på markedet. Det bakker elbilbranchen op om.
– At opbygge et netværk af offentlige ladestandere kræver store investeringer, og derfor har kun få virksomheder – indtil nu - valgt at foretage den investering. Men mange nye virksomheder er på vej ind på markedet, og investeringerne bliver nu øget markant. Derfor bliver konkurrencen hårdere, samtidig med at mange flere elbiler gør omsætningen på ladestanderne større, så priserne vil falde de kommende år, forudser Lærke Flader.
Godt med lav privat elafgift
Et andet forslag fra kommissionen er en lavere elafgift til private. Den anbefaling sikrer ligestilling af elafgiften mellem private og virksomheder, så private elbilejere uden kundeforhold også får adgang til en lavere elafgift.
– Vi er enige i, at alle elbilejere skal have adgang til den lave elafgift. Kommissionen peger på, at den lave elafgift til elbiler bør ske på baggrund af måling i ladestanderne. Det er vi enige i. Foruden sikker opladning peger den løsning nemlig i en grøn retning, hvor elbiler lader, når strømmen er grønnest, og kapaciteten i elnettet er størst, siger Lærke Flader.