Q&A Indehaveren af Dækspecialisten Vildbjerg, Johnny Klit Laursen, har svar på en række af de stroe spørgsmål i dækbranchen.
? Du er kendt for selv at stå ved dækmonterings-apparatet - hvorfor egentlig, Johnny?
! Det gør jeg primært for, at man ikke skal være i tvivl om, at jeg altid står på mål for det arbejde, der udføres. Og det gør, at ma...
Dækmand taler ud: Selvfølgelig monterer jeg online-dæk
Grønne vintre og internethandel; der er drillerier nok i dækverdenen. Hvordan tackler man dem ude på dækværkstederne? Det har indehaver af Dækspecialisten Vildbjerg, Johnny Klit Laursen, progressive svar på.
Johnny Laursen er dækmanden fra Vildbjerg - men han er også kendt for sit engagement i velgørenhedskørslen Sportscar Event - her er han bag rattet i sin Opel Speedster med turbo - og stor fart.
? Vintrene bliver grønnere og grønnere – betyder det, at dit salg af vinterdæk falder?
! Ja, måske i takt med at produktudviklingen til stadighed bliver bedre. Men jeg mener stadig, at vinter- og sommerdæk i primært det jyske er det rigtige. Helårsdæk er som træsko uden hælkappe; det er okay, men dog et kompromis. Det vil dog over tid måske kræve, at man er bedre til at visualisere fordele og ulemper, men husk når du vejleder for alt i verden at være objektiv, og forstå kundens behov. Kunden er den øverste chef.
? Ser du de mange elbiler som en trussel for dig eller som en mulighed?
! Nej på ingen måde en trussel. Jeg elsker udfordringer, det er her, man har mulighed for at udvikle sig, og finde nye nicher. Vi ser på elbiler langt større dæk, end vi gjorde for 10 år siden; her tænker jeg på Peugeot 107, Toyota Aygo og andre småbiler, som alle kørte på 155/65-14 til ingen penge. Vi har aldrig set flere størrelser end nu, og dermed er det nemmer at finde fodfæste i markedet, da de fleste måske i kraft af manglende volumen ikke kan holde sig skarpe på markedet i Europa for prisniveauet,
? Du investerer i de nyeste maskiner til dit værksted? Hvad er filosofien bag det?
! Der er absolut aldrig nogen, der er kommet foran, ved at gå i andres fodspor. Det giver os mulighed for at høste anerkendelse hos bilmærke-leverandørerne, da de sjældent vil investere i dette grej. Det skyldes, at man ikke kan fastholde personalet i stillinger med dæk som speciale, det på mange værksteder regnes for et skodjob. Men de skyldes dog oftest manglende forståelse for dækkets evner og færdigheder, samt kvaliteten af det arbejde, der udføres.
? Skal et dækcenter have åbnet i weekenden? Og påskeferien?
! Ja måske. Vi har dog som udgangspunkt 48 timers skiftegaranti på sæsonerne, og akuttider på dækværkstedet på en time; dog oftest mindre. Omkring påske kører vi gerne med 2-3 ekstra mand indlejet fra kl. 6 til 21, i det omfang det er nødvendigt. Og det har aldrig givet flaskehalse omkring helligdage.
? Monterer du dæk, som kunden har købt på nettet?
! Ja naturligvis, på denne måde har vi sparet hele salgsprocessen væk, samt sluppet fri af produktgarantien. Salget tager ofte lige så meget tid som montering.
? Hvad er den vildeste idé, du har fået for nylig?
! Der må jeg være svar skyldig på. Men alligevel, jeg har været ved at arbejde i at bruge argon på vores dækmontering for at opretholde et mere stabilt dæktryk. Det er til glæde for kunden, således at man får et mere ensartet slid på dækkene og derigennem opnå længere levetid på dækkene. Foto: Flemming Haslund
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement