Ny rekord for grønne biler
BILSALG De opladelige biler fortsætter deres fremfærd på det danske marked. I den forgangne måned udgjorde el- og plug-in hybridbilerne hele 45,3 procent af septembers nyregistrerede personbiler – med andre ord kunne næsten hver anden nye bil kører på strøm fra en ladestander. Til sammenligning var 21,4 procent af de nye biler opladelige i samme måned sidste år. Det skriver de danske Bilimportører i en pressemeddelelse
September måned satte også punktum for 3. kvartal, der i alt bød på 17.190 nye opladelige biler svarende til 39,6 procent af kvartalets nyregistreringer. Dermed er vi nu oppe på 43.458 nye el- og plug-in hybridbiler i 2021 – i 2020 blev der nyregistreret 32.513 grønne biler over hele året.
Salget af opladelige biler stiller høje krav til ladeinfrastrukturen, som ikke må blive en stopklods for den grønne omstilling. I øjeblikket halter udrulningen af ladenetværket efter, og der er brug for handling hurti, mener Mads Rørvig, adm. direktør, De Danske Bilimportører:
- Den voldsomme stigning i grønne biler stiller store krav til ladeinfrastrukturen, som endnu ikke er tilstrækkelig. Selvom der investeres massivt i ladeinfrastruktur, er der stadig problemer med kapaciteten, når salget af opladelige biler går så hurtigt, som det gør. Med de mange investeringer der i øjeblikket foretages i ladeinfrastruktur, er jeg dog optimistisk omkring, at vi i løbet af næste år får en bedre balance, siger han.
De seneste år har opsættelsen af ladestandere ikke kunnet følge med antallet af registrerede elbiler, der er mere end firedoblet over de seneste tre år.
Antallet af ladepunkter per elbil er de seneste år derfor faldet fra ét ladepunkt per fire elbiler i 2018 til ét ladepunkt per 11 elbiler i august 2021.
Ifølge Transportministeriet har der i august været cirka 4200 offentligt tilgængelige ladepunkter i Danmark.
Mangel på mikrochips er en stopklods
Efterspørgslen på nye biler er høj hos de danske bilforhandlere, men i øjeblikket opleves der problemer med leverancer fra mange bilfabrikkernes underleverandører. I nogle tilfælde resulterer det i længere leveringstider på nye biler.
- Flere kunder må i øjeblikket vente længere end normalt på deres nye bil pga. en global mangel på mikrochips og andre corona-afledte faktorer. Det er vi naturligvis ærgerlige over, da det på den korte bane forsinker den grønne omstilling. Der er dog stadig biler at få med kort leveringstid, hvis man står og skal købe ny.”, forklarer Mads Rørvig.
Set over alle drivmidler går bilsalget med sine 14.222 nyregistreringer i september måned 17,3 procent tilbage i forhold til september sidste år. Samme tilbagegang ses også, hvis salget i 3. kvartal 2021 sammenholdes med salget i 3. kvartal 2020 – her ligger nedgangen på 19,1 procent. På nuværende tidspunkt er vi 1,5 procent efter sidste års bilsalg i samme periode. Coronakrisen gør det svært at sammenligne nedslagspunkter i bilsalget på tværs af 2020 og 2021.