23948sdkhjf

Altid og hver gang: Skyl gearkassen

Skal en automatgearkasse skylles eller ikke? Og hvornår? Det er et af de rigtige diskussion-spørgsmål på værkstederne. To eksperter er imidlertid enige: Skyl!

GEARKASSESKYLNING Spørger man: Skal en automatgearkasse skylles, og i givet fald hvor ofte, er svaret typisk: Uha, et stort spørgsmål. Underforstået, det er der mange meninger om ude på værkstederne.

Men en overordnet konklusion blandt eksperter er: Ja, en automatgearkasse bør skylles, når den når en vis alder.

Det er der således enighed om blandt to eksperter på området skylning af automatgearkasser, Dennis Hundebøl, Flex1One og Roar Eriksen, Vantage Lubricants.

Dennis Hundebøl er salgs- og servicekonsulent hos Flex1One, der bl.a. sælger gearkasseskyllere. Roar Eriksen er teknisk ansvarlig i oliefirmaet Vantage Lubriants, der står bag bl.a. Vehcare.

Og begge understreger de: Automatgearkasser - de bør skylles.

Hundebøl siger det sådan her:

- Der er ikke nogen situationer, hvor man ikke skal skylle.

Og i overskrift siger Roar Eriksen:

- Jeg anbefaler altid olieskift på converter gearkasser på max 120.000 km – eller kortere hvor det anbefales af bilproducenten.

Det var spørgsmålet skylning eller ikke i overskrift. Nu kommer ”det med småt,”

Al gammel olie skal ud

Dennis Hundebøl har en baggrund som mekaniker, men er nu salgs- og servicekonsulent hos Flex1One og kommer derfor rundt på værkstederne og ser problemet skylning eller ikke. Og hvornår.

Og Hundebøls konklusion er klar: Ja, skylning altid og hver gang.

Som han ser det, er der tre grunde:

- Hvis man ikke skyller gearkassen kan man ikke få al den gamle olie ud. Op mod 60 procent af den gamle olie bliver tilbage i gearkassen, hvis man bare tapper olie af. Men det er vigtigt, at al den gamle olie kommer ud – og det er man sikker på, når man skyller.

- Når man gearkasse-skyller, forklarer Hundebøl videre, kobler man jo så at sige maskinen på bilens samlede gearsystem og gør den til en del af systemet. Man starter jo motoren og får olietryk – og på den måde sikrer man sig, at al olie passerer skylleren. Så kommer den gamle olie ud, og den friske olie følger den anden vej.

- Olien bliver jo slidt så at sige, den bliver med tiden fyldt med partikler og sliddele, så man skal være sikker på at få den ud. Og det er man, når man skyller gearkassen, siger Dennis Hundebøl. Og derved ved man jo også med sig selv, at resultatet er ordentligt, og at man har gjort et godt stykke arbejde.

Og derved ved man jo også med sig selv, at resultatet er ordentligt, og at man har gjort et godt stykke arbejde. Dennis Hundebøl, salgs- og servicekonsulent, Flex1One

Skift ved 120.000 km

Roar Eriksen, teknisk ansvarlig i Vantage Lubricants er enig med Hundebøl; skyl gearkassen. Eriksen forklarer, at varmeudvikling i gearkassen er grunden til, at der bør skylles:

- Problemet med automatgearkasser er, at der udvikles meget varme i koblinger, bremsebånd og converter Lock-Up – alt sammen variationer af koblinger. Bykørsel, bjerge, trailer og hård kørsel belaster disse komponenter hårdere, og der udvikles mere varme. Varmen nedbryder oliens bæreevne. I starten langsomt, men forfaldet accelerer jo længe bilen har kørt siden sidste skift.

- Det er er rigtigt god idé af lave olieskift med skylning på ZF-gearkasser. Ved traditionelt olieskift ligger cirka 40% af olien i converteren, og den olie bliver ikke skiftet – og der ligger typisk slamrester tilbage i gearkassen, som kommer til at genere fremover. En skylning skifter al olien og får de fleste slamrester ud.

Anbefaling af skifteintervaller

Converter gearkasser:                              Max 120.000 km

Vådkobling DSG/DTC-gearkasser:          Max 60.000 kr.


Kommentarer: Roar Eriksen siger: Max. 120.000 km – eller kortere hvor det anbefales af bilproducenten. Ved hård belastning anbefaler jeg op ti 50 % kortere. DSG/DCT anbefaler jeg halvt så lange intervaller, da de har en voldsom varmeudvikling i dobbeltkoblingen, og derfor nedbryder olien hurtigere.

Road Eriksen anbefaler altså skifte. Hvor ofte forklarer han her:

- Jeg anbefaler altid olieskift på converter gearkasser på max. 120.000 km – eller kortere hvor det anbefales af bilproducenten. Og en reduktion af skifteintervallet med op til 50% ved hård belastning.

På vådkobling DSG/DCT anbefaler jeg kun halt så lange intervaller, da de har en voldsom varmeudvikling i dobbeltkoblingen, og derfor nedbryder olien hurtigere.

- Og brug altid den type olie, som gearkasse producenten foreskriver. Det betaler sig i længden.

Brug altid den type olie, som gearkasse producenten foreskriver. Det betaler sig i længden. Roar Eriksen, teknisk ansvarlig, Vantage Lubricants

Roar Eriksen har en pointe om valg af olie:

- Desværre anvendes der stadig meget af de billigere universalolier til automatgearkasser. Sådanne olier vil typisk have forringet funktion og forkortet holdbarhed, og det kan ikke være i bilistens interesse – og vil i øvrigt indebære, at komponentgarantier bortfalder og at værksted kan få et ansvarsproblem over for bilisten.

- Vil man have syn for sagen, kan man sammenligne en original Lifeguardfluid 8 olie til ZF 8HP gearkasser og en universalolie med ”ZF anbefaling” – lugten og måden olierne flyder på, er verdener til forskel – og man kan næppe tro, at sådanne forskellige olier kan give samme resultat.

- Jeg ser det sådan, at man skal anbefale sine kunder at tænke på en olieskift som en forsikringspræmie. Ved at investere i rettidige olieskyl, holder man gearkassen i live, og forbygger renovering eller udskiftning – en operation som næppe kan gøres for under 30.000 kr. … og kan løbe op på 100.000 kr. på fx en Audi Q5.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063