Bilsalg: Alle taber til SUV’erne
De færreste købere ved nok ikke engang, hvad SUV betyder (Sports Utility Vehicle). Men de ved, de vil have en. Ganske vist var juli endnu en bundskraber rent salgsmæssigt, men inden for segmenterne er tendensesn den samme: SUV’erne stormer frem og udgør nu 57,5 procent af det samlede salg. Det er en fremgang på 16 procentpoint i forhold til året før.
Det er især sket på bekostning af mikroerne. Og det er altså kun et årti siden, at Volkswagen Up – godt hjulpet af finanskrise og andre genvordigheder – i særklasse var danskernes foretrukne bil. Se bare her:
- VW Up! Var med 65.357 biler den mest solgte bil i perioden 2009-2019
- VW Up! lå nr. 1 i det danske bilsalg 29 måneder i træk (altså næsten to et halvt år!)
- VW Up! var den første bil i Danmark, der blev solgt i mere end 1.000 eksemplarer på én måned
- VW Up! blev kåret til World Car of the Year 2012 og Årets Bil i Danmark 2013
I tallene er slet ikke medregnet tvillingesøstrene fra Seat og Skoda. Og nu er alle tre taget ud af produktion. Det samme gælder de fransk/Japanske trillinger Citroen C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo.
Mikroer i frit fald
Det var i øvrigt tilbage i 2012, at Volkswagen introducerede mikrobilen, som tyskerne havde præsenteret som konceptbil – med hækmotor – på Frankfurt Motor Show i 2007.
Mikrosegmentet, også kaldet A-klassen, var i juli nede på en andel på sølle 2,4 procent mod godt 10 procent i juli 2021. I faktiske tal ser det endnu værre ud: I juli blev der bare solgt 238 mikrobiler mod 1462 i juli 2021; et fald på 84 procent.
Mikrosegmentet, også kaldet A-klassen, var i juli nede på en andel på sølle 2,4 procent mod godt 10 procent i juli 2021.
Mikro-SUV tager teten
Heller ikke de andre klassiske danskerbiler i B- og C-segmentet har det for godt herhjemme. Begge er nede på andele på de 12 procent. Størst tilbagegang for B-segmentet, der er skrumpet med 4,4 procentpoint.
SUV’erne har de Danske Bilimportører valgt at inddele i hele seks underafdelinger: SUV B, C, D, E, F og X for henholdsvis lille, mellem, stor, premium, luksus og offroad. Her kan man så undre sig over, at en BMW X7 kategoriseres som luksus, mens en Porsche Cayenne ’kun’ er premium. Specielt fordi Porsche i ikke-SUV-segmentet er placeret i luksus-kategorien.
5.660 SUV’er blev der solgt i juli, hvor vel nok den mindste af dem alle, Toyota Aygo X, blev den mest solgte – ikke kun blandt SUV’er men mest solgt uanset kategori. Og husk på, at Aygo oprindeligt var en mikrobil…