23948sdkhjf

UGENS LEDER Mere genbrug er nødvendigt

At undlade at fremstille et produkt er den ultimative CO2-besvarelse. Intet produkt – intet udslip, påpeger Motor-magasinets chefredaktør i ugens leder. Han konstaterer samtidigt, at det i hvert fald ét sted i branchen halter gevaldigt.

AT UNDLADE AT fremstille et produkt er den ultimative CO2-besvarelse. Intet produkt – intet udslip.

DET ER EN afgørende grund til, at genbrug er et absolut omdrejningspunkt i jagten på et mindre CO2-udslip på kloden. Så også af den grund er genbrug af biler og med dem genbrugsdele så betydningsfuldt for at den grønne omstilling skal lykkes – genbrug holder eksisterende biler kørende.

DET GÆLDER IKKE mindst, fordi fremstilling af netop biler er så CO2-tungt.

IKKE DESTO MINDRE mangler der i øjeblikket biler ude hos landets autogenbrugere. Et eksempel: Hos et af landets førende firmaer i branchen, Bagsværd Jernhandel, kommer der nu årligt 3-400 biler ind på pladsen – tidligere var det 2.000. Og det er en typisk situation.

MED TIL AT gøre situationen yderligere kritisk er, at forsikringsselskaberne i stadigt højere grad foretrækker af eksportere skadede biler til udlandet i stedet for at sende dem ind i den danske genbrugs-cirkel. Forklaringen her er, at forsikringsselskaberne slet og ret opnår en højere pris på en skadet bil i udlandet.

MEN FORSIKRINGSSELSKABERNE SKYDER sig selv i foden – eksporten gør det vanskelige at kunne ønske/kræve brug af brugte dele i reparationsarbejdet; både fordi der så kommer til at mangle dele, og fordi autogenbrugere så må ty til import af brugte dele, der gør dem for dyre i forhold til nye dele.

HVORDAN LØSES PROBLEMET med mangel på biler hos autogenbrugerne? Her må politikerne træde i karakter og hjælpe både den grønne omstilling og i øvrigt også genbrugerne på vej. Det nye Folketing kan øge skrotpræmie ligesom forsikringsselskaberne må følge deres eget ønske om at øge genbrug af dele til biler.

Forsikringsselskaberne har nøglen til løsningen:  At følge deres eget ønske om at øge genbrug af dele til biler.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109