Fritekstsøgning
Artikler pr. år:
Indholdstyper
-
Nytårshilsen fra redaktionen
Endnu et år er gået på hæld i den danske autobranche - og hvilket år? Her på Motor-magasinet har vi nydt at fortælle om det hele, og vi håber, at du har nydt at læse med.
-
Stor analyse: 2021 var uforudsigelighedens år
René Tønder ser tilbage på 2021, som havde ualmindeligt mange bump på vejen. Men han lover, at 2022 bliver langt bedre.
-
Danmark efter corona 1.0: Mangel på mikrochips kan standse elbilerne
Flemming Haslund, chefredaktør her på Motor-magasinet samler billedet af en dansk autobranche, der er godt gennem første coronabølge.
-
Sverige efter corona 1.0: Salget af dieselbiler holder ved
Pierre Kjellin, chefredaktør på det svenske Motormagasinet tegner billedet af den svenske autobranche efter coronas første godt halvandet år.
-
Norge efter corona 1.0: Norsk bilsalg har det godt - og det med god margin
Atle Falch Tuverud, chefredaktør og adm. direktør for det norske Bilforlaget AS samler trådene efter den første coronabølge på det norske bilmarked.
-
Norge, Sverige og Danmark: Sådan går det de tre bilbrancher efter første coronakrise
Vi står på kanten af endnu en coronabølge, men autobranchen er godt gennem første krise. Corona 1.0 har speedet den grønne udvikling og sikret direkte fremgang flere steder - både i Norge, Sverige og herhjemme. Men hvordan er det samlede billede?
-
Året der gik: Koreaner blev Årets Bil(er)
For første gang vandt en koreaner titlen som Årets Bil i Danmark, og for tredje år i træk var det en elbil. Hyundai kørte også med titlen som Årets Brugtbil.
-
Jo faktisk – Danmark producerer sørme biler: Uddrag fra bogen "Racerbiler – Made In Denmark"
Mens dansk produktion af ”rigtige” biler stort set begrænser sig til Ellerten og Zenvo, er der anderledes flugt og fart over danske firmaer, der konstruerer og bygger racerbiler – nogle endda med væsentlig international succes. Det er emnet i en ny bog, ”Racerbiler – Made In Denmark,” hvorfra vi her bringer et af de mest kulørte kapitler.
-
Carglass-direktør svinger køllen: "Jeg tænkte, man kunne begynde som pensionist"
Hvilken musik er topcheferne vilde med? Og hvilke bøger? Og hvad laver de, når de har fri? I disse artikler stiller vi skarpt på "Direktørens anden side" – I denne udgave kan du læse om Carina Bukkehave fra Carglass.
-
Grossister 2021: Semler angriber ude på værkstederne
Grossistmarkedet 2021 blev kendetegnet at en tilspidset konkurrence blandt de etablerede firmaer. Men fra helt andre kanter dukkede nye spillere op - en fra bilimportørernes rækker, en anden fra Tyskland.
-
Hvem har billige reservedele? Oprør på det vilde grossistmarked
FTZ og au2parts ”sidder” jo stadigt på grossistmarkedet herhjemme. Men der angribes fra alle sider: Tyske WM er på vej, AD Danmark gearer op, det samme gør Viggo Laursen. Ligesom Semler af alle vil ind på det frie marked. Til gengæld vil de to store ind på mærkeværkstedernes domæne.
-
Bilforhandler, hvad er dine forventninger til nytårssalget?
Se forventningerne til nytårssalget og det nye år hos tre brugtvognsforhandlere: Lindholm Biler, Sand Jensen og Djarlo Automobiler.
-
Julegave til elbil-ejerne: 150 millioner kroner til flere ladestandere i 2022
En pulje på 150 millioner kroner til medfinansiering af ladestandere på offentligt tilgængelige arealer skal sætte yderligere gang i udrulningen af ladeinfrastruktur på kommunale og private områder i 2022.
-
På trods af højere afgift: Derfor skal vores plugin-salg nok holde sig på toppen
Fra nytår er der højere registreringsafgifter på plugin-hybrider. Typisk prisstigning omkring 15.000 kr. Hvad kan det betyde for det kommende salg? Vi spørger en salgschef hos Ford-forhandler Bjarne Nielsen; her er ingen bekymring.
-
Jagten på marginaler: Travle bilsælgere bruger ny teknologi
Hos bilforhandleren Carmark i Vejle tager man teknologien til hjælp i jagten på de dyrebare marginaler. Bilhusets sælger-værktøj holder nemlig styr på kunderejserne og holder hus med marketingkronerne.
-
Borg Automotive har vokseværk: Bygger nyt stort domicil
Opkøb af flere virksomheder og planer om yderligere vækst får nu Borg Automotive til at bygge et spritnyt og mere tidssvarende hovedkontor.
-
Året der gik: Ændret skifteinterval for tandremme viste tænder
Der var intet odiøst i at sætte intervallet for skift af tandremme ned fra 10 til 6 år i Danmark, lød bilimportørens forklaring. Men FDM undrede sig.
-
Motorsport 2021: Farvel og tak til klassisk ræs i Aarhus
Nu gik det ellers lige så godt – i 2021 var vi jo tilbage på racerbanerne i virkeligheden. Men op mod jul måtte det klassiske løb i Aarhus give op. Konkurs.
-
Det blev et heftigt år for lak og karrosseri: Få overblikket her
I 2021 blev en række nye tiltag i lak- og karrosseribranchen sat i søen, der skal hjælpe til at få bedre økonomi og kvalitet i arbejdet. Vi har skuet tilbage og ridser de største elementer op.
-
15 nye mekanikere fra Syddansk Erhvervsskole
15 mekanikere har netop bestået svendeprøve auto personvogne.
-
Nye bilafgifter til nytår: Så meget stiger plugin-hybriderne
Fra den 1. januar 2022 stiger registreringsafgifterne på plugin-hybrider. Stigningerne varierer fra bilmodel til bilmodel – her er en håndfuld eksempler på populære plugin’er, der stiger mellem 10.000 og 50.000 kr.
-
Ny kinesisk elbil til Danmark: Særligt på ét punkt skiller den sig ud
Kinesiske Nio kommer til Danmark til næste år. Især dens batteriteknologi adskiller sig væsentligt fra de mere konventionelle konkurrenter.
-
Dansk salgschef trækker Aston Martin ud af koma: Giver overskud efter 27 år
År efter år har det været en underskudsforretning at sælge Aston Martin i Danmark. I år er salget dog gået så godt, at Nellemann kommer ud af Aston-salget med sorte tal på bundlinjen
-
Corona rammer endnu en brancheudstilling
De internationale udstillinger for autobranchen er ramt af endnu en aflysning – denne gang racerudstillingen i Birmingham; en ellers vigtig udstilling for branchen, fordi den normalt fokuserer på forretningsdelen af motorsport.