Nu kan byer forbyde fossilbiler i afgrænsede zoner
Fremover får alle landets kommuner mulighed for at etablere afgrænsede områder, hvor der kun må køre fossilfrie køretøjer og dermed ikke diesel- og benzinbiler.
Det er resultatet af en ny aftale, et flertal i Folketinget har indgået, oplyser Miljøministeriet i en pressemeddelelse. Aftalen er indgået mellem regeringen og SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet.
I forvejen findes miljøzoner i flere kommuner, der stiller en række krav til biler og lastvogne, der kører på diesel. De eksisterer i blandt andet Aalborg, Odense, Frederiksberg, Aarhus og København.
Men nu bliver det altså muligt med deciderede forbud.
Miljøminister Magnus Heunicke (S) siger, at aftalen blandt andet skal mindske luftforureningen i byerne.
- Problemet er størst i byerne, og derfor skal kommunerne have mulighed for at sætte ind, så vi kan sikre renere luft lokalt, udtaler han i pressemeddelelsen.
Zonerne skal også få flere til at købe elbiler frem for biler, der kører på diesel eller benzin, lyder det i aftalen.
John Dyrby Poulsen, der er direktør for Dansk e-Mobilitet, er begejstret for aftalen. Dansk e-Mobilitet er brancheorganisationen for virksomheder med direkte kommerciel interesse i elektrificerede køretøjer.
- Aftalen er en gave til alle de mennesker, som bor i byerne. Der er mulighed for langt mindre støj og forurening i byerne, og jeg kan næsten ikke få armene ned. Det tog lang tid at få de gamle dieselbiler ud af byerne. Derfor er det så meget mere imponerende, at et bredt flertal i Folketinget nu vil give kommunerne lov til at forbyde alle fossilbiler i såkaldte nulemissionszoner. Så stor ros til Christiansborg, ministeren og aftalepartierne, siger han.
Fremsættes til efteråret
Der er planer om at lave forbudszoner - de såkaldte nulemissionszoner - i Aarhus og København. I København skal der være en nulemissionszone i Middelalderbyen, oplyser overborgmester Sophie Hæstorp (S)i pressemeddelelsen.
- I 2030 har vi et mål om at gøre København fri for fossilbiler, så vi kan få en by uden støj, røg og møg. Derfor er det en fantastisk nyhed for København, at vi nu får grønt lys til at indføre en nulemissionszone. Det er endnu et skridt i retningen mod en fossilfri by. Vi har længe efterspurgt muligheden fra Christiansborg og Middelalderbyen er oplagt som Københavns første nulemissionszone, siger hun.
I Aarhus skal det først senere besluttes, hvor zonerne skal etableres.
- Aarhus Byråd vil som en del af en kommende grøn mobilitetsplan tage stilling til, hvor, hvornår og hvordan, vi kan prøve kræfter med en nulemissionszone i Aarhus. På den måde kan vi opnå en renere og sundere by fri for benzin- og diesel-forurening – og samtidig understøtte den grønne omstilling i forhold til privatbilismen, siger borgmester i Aarhus Kommune, Jacob Bundsgaard (S).
Lovforslaget, der skal effektuere aftalen, ventes fremsat i efteråret.
Kommunerne lov at vælge mellem, om zonerne skal omfatte persontrafik eller al trafik og dermed også eksempelvis varetransport.