Volvo vil sprøjte cyklister til
For at undgå dødsulykker i trafikken skal både biler og såkaldte bløde trafikkanter arbejde sammen. Det forsøger Volvo at opnå med LifePaint, der får cyklister og gående til at lyse op i mørke.
Konceptet er udviklet af det kreative bureau Grey London i samarbejde med svenske Albedo100. Og det engelske reklamebureau er glad for, at de kan være med til mere end blot at gøre deres kunder synlige - men nu også synliggøre folk i trafikken.
- Vi vil også hjælpe vores kunder med at lave en positiv forskel i kulturen. Med LifePaint har vi vendt vrangen ud på Volvos sikkerhedssystemer og giver det til de mest sårbare trafikanter på vejene, siger Nils Leonard, kommunikationsdirektør for Grey London.
2000 prøveklude
LifePaint vil som et forsøg blive uddelt gratis i seks cykelbutikker i London og Kent. I alt 2000 spraydåser er produceret og klar til at gøre vejene mere sikker - både for biler og cyklister. Viser det sig, at projektet er populært, vil det brede sig både i Storbritannien og internationalt.
- Mere end 19.000 cyklister kommer hvert år til skade i trafikken i Storbritannien. Hos Volvo mener vi, at den bedste måde at overleve en ulykke på er, hvis ulykken aldrig sker. Og vi er opsatte på øge sikkerheden på vejene ved at reducere antallet af ulykker. Volvo er blandt verdens førende indenfor sikkerhedsteknologi, og vi er stolte af, at vi kan udvide det til at omfatte mere end blot at køre i vores biler, siger Nick Connor, direktør for Volvo i Storbritannien.
Du kan se mere til projektet LifePaint ved at klikke her.