23948sdkhjf

Mærkeforhandler blev til frit værksted

Tidligere Peugeot-forhandler valgte værkstedskæden CarPeople, da man mistede forhandlingen af nye biler.
VÆRKSTEDER - Det går godt, men det tager tid. Vi får mange henvendelser, og forsøger at markedsføre os som CarPeople Aabenraa. For tiden opretter vi i snit én ny kunde om dagen, siger værkfører Kim Boisen, S.H. Bilcenter i Aabenraa, som den 1. juni 2015 mistede sin Peugeot-forhandling og allerede i sommer fik nye CarPeople-skilte op fra landets nyeste værkstedskæde.

- Generelt går markedet den rigtige vej for tiden. Vi er ved at omstille os til at være brugtvognsforhandler - det er jo en anden måde at sælge biler på. Vi sælger dog også stadig nye biler til vores kunder, idet vi formidler kontakten, hvis kunden ønsker en helt ny bil, forklarer Kim Boisen, som selv var med til at sætte Peugeot-skiltede op på Vestvejen 167 i Aabenraa, da Svend Erik Iversen udvidede med endnu en Peugeot-afdeling.

S.H. Bilcenter blev oprettet i 1986, hvor Svend Erik Iversen startede som brugtvognsforhandler i Lysabild, ved siden af Sydals Husholdningsmaskiner, som Svend Erik Iversen havde startet flere år tidligere.

1992 flyttede bilforretningen til Sønderborg, hvor man fik forhandlingen af Peugeot, først på Dybbølgade og senere på Stenager, hvor man også fik forhandling af Nissan.

I 2015 besluttede Peugeot Danmark at stoppe samarbejdet med S.H. Bilcenter som forhandler. Afdelingen i Sønderborg er dog fortsat Peugeot serviceværksted på en to-årig kontrakt.

Åndet i nakken

Den nye, frie status i Aabenraa fik S.H. Bilcenter til at sondere forskellige værkstedskæder så som AutoMester og Bosch Car Service, som dog havde et medlem i Aabenraa i forvejen.

- Som forhandler bliver man jo altid åndet i nakken af importøren, men det gør også, at man holder et niveau, så vi vil gerne holdes til ilden - vi er jo kun mennesker, siger Kim Boisen, som først i 2015 deltog på et møde med den nye kæde, CarPeople.

- Vi søgte noget, som ikke rigtigt var der på det tidspunkt. Vi valgte som tidligere mærkeværksted CarPeople, som gav udtryk for at ville hæve barren, idet kæden stiler imod et højt niveau både teknisk og kvalitetsmæssigt. Endnu er vi kun i den spæde start for kæden, men intentionen er jo blandt andet uddannelsesplaner for alle mekanikere samt ejer-uddannelse på et niveau, som måske ligefrem er bedre end som mærkeværksted, siger Kim Boisen, som selv var væk fra S.H. Bilcenter i 12 år for blandt andet at arbejde med motorsport. I forbindelse med skiftet i Aabenraa vendte han tilbage til sin gamle arbejdsplads.

- Det har selvfølgelig fået mig til at se anderledes på mange ting i autobranchen, konstaterer han.

Ud over de mange års erfaring med Peugeot har CarPeople Aabenraa også investeret i udstyr - blandt andet nye testere - så de fire mekanikere på værkstedet kan servicere alle bilmærker. Værkstedet kan muligvis udvide til fem mekanikere, mens værkstedet i Sønderborg tæller seks mekanikere, oplyser Kim Boisen.

Meget mindre lager

Som medlem af CarPeople er den naturlige leverandør af dele til Aabenraa-værkstedet FTZ, som leverer hele seks gange om dagen fra lageret i Aabenraa.

- Konceptet virker godt hos FTZ, som er gennemsyret af at ville hjælpe kunden, ligesom deres it er lavet af folk, som bruger det, roser Kim Boisen.

Han oplyser, at overgangen fra Peugeot til CarPeople betød, at firmaet kunne trække for 600.000 kroner ud af lageret på værkstedet i Aabenraa.

25 værksteder hos CarPeople

Landets nye værkstedskæde, CarPeople, som så dagens lys i begyndelsen af 2015 i kølvandet på Mekonomens tilbagetog i Danmark, er nu oppe på 25 værksteder, oplyser Michael Mikkelsen, kædechef hos CarPeople, som har dialog med flere værksteder om at komme med i kæden - også tidligere mærkeforhandlere.

- Vi har ikke haft et decideret mål, men derimod nogle ønsker og forventninger til antallet af værksteder i kæden. Vi vil da gerne være flere, men alt i alt er vi tilfredse. Vi skal aldrig være over 100 i kæden, siger Michael Mikkelsen til Motor-magasinet.

I øvrigt stopper han som kædechef, idet Mads Vangsgaard er ny mand hos CarPeople. Han har tidligere været ansat i autobranchen og kommer med erfaring fra sin tid som konsulent hos AutoPartner. Michael Mikkelsen fortsætter imidlertid hos CarPeople som mærkechef og vil arbejde med videreudvikling af kædens it setup og med den digitale markedsføring.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094