23948sdkhjf

Mekanikere misforstår filter-rensning

Der hersker flere misforståelser om, hvad en rigtig rensning af partikelfiltre til dieselbiler vil sige, mener dansk specialist.
RENS Selv om antallet af dieselbiler i Danmark er rekordstort, og langt flere værksteder skal servicere dem, misforstår mange mekanikere stadig, hvad en rensning af bilernes partikelfiltre egentlig vil sige. En rensning er nemlig en proces, som er langt mere kompleks end det at spraye et såkaldt renseprodukt ind i filteret eller i værste fald at lave gør-det-selv-tricket med en højtryksrenser hjemme i haven.

Det mener Flemming Nøhr, som ejer og driver virksomheden MT Filter Service i Karlslunde. Han har i mere end ti år skabt virksomheden, der som den eneste i dag alene renser partikelfiltre på både personbiler, lastbiler og busser. Han har især hæftet sig ved to tendenser, når det handler om at rengøre filtrene:

- Vi oplever, at mekanikere ikke er vant til den her type diagnosticering af partikelfiltre, og derfor er det en udbredt misforståelse, at den såkaldte regenerering skal gøre det ud for en rensning. Alternativt bruges nogle af de her sprayprodukter, der påstår, at filteret bliver ’renset’, hvilket ikke er korrekt, siger Flemming Nøhr, da Motor-magasinet møder ham på virksomhedens matrikel i et industrikvarter lidt nord for Karlslunde.

Selv er han uddannet elektroingeniør og civiløkonom og har blandt andet arbejdet hos Danfoss, inden han i 2003 startede MT Filter. Det uartede sig senere til firmaet MT Filter Service, hvor serviceringen af partikelfiltre foregår.

Ubrugeligt
I frohold til regenerering-processen er det ifølge Flemming Nøhr vigtigt at forstå, at en regenerering ikke er det samme som en rensning. Det skyldes flere faktorer. For det første skal en bil selv kunne sørge for at lave regenereringen, hvilket sker efter cirka 300 kilometer. Tilsvarende kan værksteder og mekanikere sætte en tvangsgenerering i gang, der forbrænder sod.

- Men problemet er stadig, at man vil have en stor mængde aske som restprodukt, hvis bilen har kørt mere end 100.000 km. Så i virkelig er sådan en ’behandling’ ubrugelig, da man ikke fjerner asken. Og sker det ikke, stiger modtrykket, og man risikerer at skade både bilens turbo, dyser og så videre. Og så går det hen og bliver rigtig dyrt, forklarer Flemming Nøhr.

Processen, som sikrer regenereringen, betyder, at temperaturen stiger så meget, at soden i filteret afbrændes, men afbrændingen efterlader dermed aske, og det er først, når man tømmer filteret for aske, at man ifølge Flemming Nøhr kan tale om en egentlig rensning af partikelfilteret.

Vandbaseret
Som med meget andet på moderne biler er partikelfiltret ikke blot en statisk komponent. Den overvåges af en lang række sensorer, og eksempelvis softwareopdateringer er noget, som kan påvirke filterets grundlæggende egenskaber. Netop derfor kan det som mekaniker være svært at fejlfinde og servicere stadig mere avancerede konstruktioner af partikelfiltre. Det vidner værktøjsstanden hos MT Filter Service også om. Meget af udstyret er nemlig noget, som Flemming Nøhr og hans kolleger selv har bygget.

Virksomhedens vigtigste maskine er dog indkøbt fra Italien. At dømme ud fra udseendet ligner den mest af alt en kølemontre fra supermarkedet. Men rensemaskinen er mere avanceret, end den ser ud. Flemming Nøhr finder et partikelfilter frem og sætter i første omgang en slange til.

- Vi starter med at måle flowet i filteret, altså hvor stort modtryk, vi kan opnå. Det fortæller os noget om, hvor slemt det står til med askekoncentrationen, fortæller han, mens han sætter den såkaldte FC-rensemaskine til at køre.

Næste skridt omfatter vand. Maskine er nemlig hydraulisk funderet, så den bruger vand og visse kemikalier til at gennemskylle filteret med. Det er typisk under denne del af processen, at man kan se, om filteret er forsøgt renset med sprayprodukter. I det tilfælde kan det vise sig nødvendigt også at udføre en pyrolytisk rensning på filtret, hvor man i en højtemperaturovn brænder restprodukter fra olie og sprayprodukter ud, forklarer MT Filter-ejeren, mens han sætter maskinen i gang.

Det tager omkring fem til ti minutter at måle flowet og vandrense filteret. Så snart det er klaret, går den længste del af processen nemlig i gang, tørringen af filteret. Det tager omkring 40 minutter.

Store prisforskelle
Men hvorfor overhovedet bruge tid på at rense filteret, når man bare kan købe et nyt? Det er et af de spørgsmål, Flemming Nøhr oftest bliver mødt med. Et af de mest oplagte svar er prisen. Skal man ud og investere i et partikelfilter til en nye bil, lastbil eller bus, kan det være en stor investering. Til helt gængse dieselpersonbiler kan et partikelfilter alt efter producent koster mellem 15.000 og 20.000 kroner.

- Selv om det er en voldsom pris, så kan den blive endnu højere, hvis ikke man sørger for at få diagnosticeret fejlene først. Skyldes motorproblemerne eller et højere brændstofforbrug overhovet partikelfilteret? Eller der det dyser, turbo eller en helt tredje ting, der er problemet?, spørger MT-direktøren.

En typisk rensning af partikelfiltre koster tilsvarende 1500 kroner, og rensningen vil samtidig kræve, at der diagnosticeres på problemer, før man både skyller eller piller yderligere ved filteret. Og vi ser masser eksempler på, at en bil, som måske har kørt adskillige hundredtusinde kilometre. Og her er det i sagens natur en meget dyr udskiftning, hvis man taler op mod 20.000 kroner, siger Flemming Nøhr.

Han mener, at når det kommer til partikelfiltre og serviceringen af dem, kan man lære meget af busselskaberne. Her sørger firmaerne nemlig for løbe kontrollere og rense filtrene. Men selv om MT Filter Service her mere end ti års erfaring med at rense filtre, kan Flemming Nøhr godt frygte, at når de nye Euro 6-motor og dertilhørende partikelfiltre for alvor rammer hans del af branchen, så kan hans arbejde blive besværliggjort.

- Vi kan allerede nu se på Euro 6 lastbiler og busser, at partikelfilter og kvælstoffilter er sammenbygget i én enhed. Selve partikelfiltrene er dog til at tage ud og rense. Lignende komplekse filtersystemer kommer nu på personbilerne, siger han.
Kommenter artiklen (2)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113