23948sdkhjf

Folkevognen danskernes favoritbil

Hver niende bil, som danskerne sætter sig bag rattet i, er af mærket Volkswagen, skriver 24 Timer på baggrund af nye tal fra Danmarks Statistik. VW lander dog kun på en ottendeplads hvad angår nybilsalget i 2009, hvor Peugeot blev topscorer. Dette tilskriver FDM prisspændet mellem selv de små VW-biler og Peugeots.

Til 24 timer siger motorredaktør hos FDM, Søren W. Rasmussen, at de mærker, der ligger på toppen af listen, er klassiske familiebiler uden for meget pral, men stadig mærker i den høje ende hos familien Danmark. Vi skal ikke have det billigste bras, men de dyre bilmærker holder vi os fra, og derfor er de ikke repræsenteret på listen.

De færreste danskere går efter ‘at det skal være sjovt at være bilejer’, mener han. I stedet skal bilen helst ikke koste mere end 120.000 kroner og køre langt på literen. I andre lande er prestige også vigtigt, når man køber bil. I Danmark koster bilerne tre gange så meget. Derfor taler fornuften frem for ens hjerte, påpeger Søren W. Rasmussen.

De 10 mest udbredte bilmærker i Danmark i 2010:

1. Volkswagen

2. Peugeot

3. Toyota

4. Ford

5. Opel

6. Citroën

7. Fiat

8. Suzuki

9. Skoda

10. Mazda
Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.068