23948sdkhjf

Etablerer frivilligt netværk for autolakererier

Baden-Jensen klar med Lak og Knowhow i premium- og classic- udgave.
Det bliver sværere og sværere at male biler. Bilfabrikkerne forsøger i stigende grad at modernisere nye modeller via udseendet og dermed brugen af overfladelak. Den nye trend hedder transparent specialeffektlak – i dag har cirka 10 procent af alle nye biler solgt i Europa denne lak, og tendensen er stigende.

- Og det er ikke let at reparere på det danske eftermarked. Lakken ser flot ud, men bagved ligger ikke de store reparationstanker, påpeger direktør Finn Baden-Jensen som en af årsagerne til, at den danske importør af Spies Hecker autolak, Baden-Jensen A/S i Ballerup, i maj har lanceret et helt nyt, frivilligt netværk for de danske autolakererier under titlen Lak og Knowhow – dels en premium- og dels en classis-samarbejdsaftale. Premiumaftalen er typisk for værksteder med over 5-6 ansatte.

Allerede per 1. juni var der 56 indgåede aftaler.

- Vi er meget fortrøstningsfulde, og vores sælgere er tændte, fastslår Finn Baden-Jensen.

Målet er 150-200 medlemmer af netværket, heraf nok 40-50 premiumaftaler.

En anden årsag er centraliseringen i den danske autolakbranche med henholdsvis pierre.dk og Lakexperten som de store spillere, og senest har Lak- experten meldt ud, at de går fra to betalende til én lakleverandør, nemlig Dupont.

Partnerskabskoncept

Formålet med aftalen er at videreudvikle samarbejdet gennem værkstedsoptimering og dermed sikre autolakereriet bedst mulig konkurrenceevne og indtjening. Og selve aftalen skitserer en række ydelser fra Baden-Jensen.

Ud over selve lakkerne handler det blandt andet om tilbehørsprodukter, orientering om udvikling i branchen, information om nye produkter på markedet, et partnerskabskoncept, der skal optimere værkstedets konkurrenceevne gennem driftsstyring, certificeringshjælp, markedsføringsmateriale, kurser, forhandlerarrangementer, fastlæggelse af en materiale-procent, værkstedsbesøg, benchmark-tal og bistand i forhold til myndighederne.

Aftalen omfatter også bonus samt stiller krav til autolakereriet.

Det er ligeledes planen at nedsætte et planlægningsråd blandt autolakererne i både premium- og classic-konceptet, idet netværket skal mødes 2-3 gange årligt.

Rette tid og materiale

Baden-Jensen har i maj været distributør af Spies Hecker-produkter i Danmark gennem 50 år, og det tætte forhold til den tyske autolakproducent, som ifølge Finn Baden-Jensen er den med flest såkaldte approvals, har givet den danske lakimportør en omfattende knowhow, som skal komme det nye netværk til gode.

Desuden har Baden-Jensen en tæt dialog med bilimportørerne og forsikringsselskaberne, som blandt andet undervises de nye lakteknikker på Baden-Jensens tekniske center ved Toyota i Middelfart. Et center som i øvrigt er under modernisering og udvidelse, så der blandt andet bliver en førstesal til teori. Moderniseringen ventes afsluttet til december.

- Vores arbejder handler også om at få forsikringsselskaber og taksatorer til at forstå de nye lakteknikker, så der gives malerne den rette tid og materiale til arbejdet, påpeger Finn Baden-Jensen.

I uge 33 gennemfører Baden-Jensen kurser for flere bilimportører.

- Der er stor efterspørgsel, idet der er kommet mange flere garanti-sager, og det har kostet flere importører dyrt, tilføjer han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.076