23948sdkhjf

Mange årsager til defekte turboladere

Turboladere er beregnede til at holde motoren ud, og de er generelt meget pålidelige. Når der sker skader, kan det godt være mekanikerens skyld.
Hos Esbjerg Cylinder Service, hvor man renoverer turboladere, ser salgschef Ditlev Meinertz over år og dag en mængde forskellige turbofejl. Det varierer fra mekaniske fejl, manglende smøring, og så er der de menneskelige fejl. Mekanikeren kan let skyde fejlen på turboladeren, men det er en kendsgerning, at størstedelen af turbofejlene skyldes udefrakommende problemer, og i nogle tilfælde er mekanikeren selv skyld i fejlen. Undersøgelser har vist, at under én procent skyldes fabrikationsfejl og 95 procent af fejlene skyldes oliemangel, olieforurening eller skader forårsaget af fremmedlegemer. Hvis turboen er skadet, er det vigtigste at finde ud af hvorfor, før den nye turbo monteres. En turbolader kan køre 250.000 omdrejninger i minuttet og kan opnå temperaturer på 950°, så selv den mindste genstand, som suges ind i turboen, vil ødelægge kompressorhjulet eller turbineakslen. Resultatet er enten lavt turbotryk eller et totalt havari af turboen.

Mange farer

Skader på turbinehjulet forårsages typisk af motorkomponenter som gløderørsspidser eller ventildele, men fra indsugningssiden lurer også andre farer. Det kunne være pakningsmateriale fra indsugningsmanifolden, stykker af gamle slanger, dele suget ind fra et beskadiget eller dårligt luftfilter, brækkede injektorspidser, ventildele, fragmenter af et stempel og endelig kan det være møtrikker, bolte, skiver, klude eller andre genstande, der er glemt i indsugningen under servicering. Kuren er enkel. Sørg for, at alle luftslanger er i god stand, intakte og fri for blokeringer eller løse genstande. Anvend altid nye pakninger, monter altid et nyt luftfilter, undersøg luftfilterkassen for løse genstande, og kontroller, at der ikke er turbo- eller motorfragmenter fra den defekte turbo før den nye monteres.

Løs møtrik afliver turboen

De fleste turboer er fremstillet med en turbineaksel, der roterer med uret. Den er sikret med en rotorlåsemøtrik med linksgevind, som derfor har en selvspændende effekt. Turbofabrikanterne bruger et såkaldt Poka Yoke-værktøj og en speciel procedure til sikring af korrekt bespænding. Først spændes møtrikken til moment, derefter løsnes den, så spændes igen til korrekt moment, og det sluttes af med en gradbespænding. Alligevel kan den gå løs.

Slidte lejer, i reglen på grund af olieforurening eller oliemangel, kan få vingerne på hjulet til at røre huset, og det kan løsne låsemøtrikken. Ekstremt høje omdrejninger forårsager en radial udvidelse af vingehjul, altså større diameter, men det forkorter samtidig vingehjulets længde, så også det kan løsne møtrikken. Endelig kan skader fra fremmedlegemer give ubalance, og så kan hjulene få kontakt med huset og derved løsnes møtrikken. Er møtrikken gået løs, skal den findes, for ellers vil den uvægerligt blive suget ind og ødelægge den nye turbo.

Lange intervaller er gift

Med det store omdrejningstal er der samtidig et stort pres på lejerne. Turbineakslen og lejerne roterer i en tynd film af olie, og enhver fejl med olieforsyningen vil betyde, at lejerne fejler før motorens hovedlejer. Skaderne kan have mange årsager. Et blokeret eller defekt oliefilter, utilsigtet forurening af den nye olie under servicering, defekt bypass-ventil, motorslid forårsaget af aflejringer og spåner i olien og endelig er olie, nedbrudt på grund af høje temperaturer eller meget lange serviceintervaller, en hyppig fejl. Kuren er enkel. Anvend kun den kvalitet olie, fabrikanten foreskriver, monter altid nyt oliefilter ved montering af ny turbo. Rengør eller udskift olietilgangsrør, fjern eventuelle aflejringer eller slam, som kan skade den nye turbo eller begræns olietilførslen til turboen.

Lav oliestand og andre farer

Over tid kan der dannes koks i det olierør, som fører olie frem til turboen. Et bøjet eller brækket olierør vil hindre, at der kommer en tilstrækkelig mængde olie frem, lav oliestand og blokering forårsaget af silikonepakmasse ved olieindløb eller en forkert pakning. Endelig kan en slidt eller defekt oliepumpe og lang tids stilstand forårsage turbohavari. Kuren er igen simpel. Brug ikke flydende silikone som pakning, da det kan blokere for oliepassagen. Rengør eller udskift olietilgangsrør, fjern eventuelle aflejringer og det slam, som kan skade den nye turbo eller begræns olietilførslen til lejerne. Endelig skal olietrykket og olieforsyning til turboen måles og tjekkes, lyder det sidste råd fra Ditlev Meinertz fra Esbjerg Cylinderservice.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079