23948sdkhjf

Schmiedmann breder sig på Als

Det går godt for BMW-ophuggeren Schmiedmann, og for at følge med efterspørgslen, har man bygget ny hal med 900 pallepladser.
UDVIDELSE Selv mener direktør i Schmiedmanns afdeling for brugte BMW dele i Nordborg på Als, Christian Jacobsen, at det er en stor fordel, kun at have fokus på ét mærke. Ifølge ham handler det om, at man umuligt kan være lige god på samtlige distancer, når det handler om bilmærker. Så når der i stedet satses på ét mærke, kan man helt og holdent koncentrere sig om det og dermed få en know how, som man ellers ikke ville kunne opnå.

Ifølge Christian Jacobsen handler fordelene ved et mærke om flere ting. I praksis giver det et minimum af bekostelige fejlleverancer. Det skyldes dels medarbejderne store erfaring, dels fordi, at man hos Schmiedmann mærker samtlige dele med OE-numrene. Derved kan man ud fra BMW’s systemer og via bilens stelnummer, nøjagtigt se, om en del passer til den pågældende bil.

- Hos os bruger vi derfor ikke mange kræfter og penge på fejlleverancer, for det tager vi allerede i opløbet, lyder det fra Christian Jacobsen.

Rundt om Schmiedmann:

Blev grundlagt i Nordborg på Als af Martin Thorup Andresen sammen med direktør-kollegaen Christian Jacobsen. I starten udgjorde dele fra brugte, importerede BMW’er størstedelen af omsætningen, for dengang var det svært at gøre et gennembrud med salget af nye BMW dele.

Men som tiden gik, kom salget nye dele en stadig større andel, og i dag udgør det størsteparten af Schmiedmanns omsætning. I 2001 blev grundstenen for Schmiedmann Odense lagt. Her handler det om nye eftermarkedsdele til BMW, og i afdelingen i Nordborg er største fokus fortsat på de brugte BMW dele. I Odense er der i dag 28 medarbejdere, og i Nordborg beskæftiges 17 medarbejdere. Hele Schmiedmann Gruppen består i dag af mere end 90 ansatte fordelt på organisationens i alt elleve europæiske afdelinger, som foruden Danmark er fordelt på Norge, Sverige, Finland, Estland, Letland, Litauen, Holland, Tyskland, Tjekkiet, Ungarn og Makedonien.


Rettidig omhu
Fra Christian Jacobsen side lægges der ikke skjul på, at det handler om at forblive konkurrencedygtig og fortsat være kundernes foretrukne, når det handler om BMW dele.

- Vi har bygget en ny hal på 1000 kvadratmeter, og dermed kommer vi i alt op på 2500 kvadratmeter lagerplads. Der er flere grunde til udvidelsen. Vi tilbyder natlevering, og det betyder, at delene skal ligge klar på hylderne til omgående levering. Desuden er mængden af BMW modeller stigende og samtidig har vi besluttet, at vi også tager Mini ind, og endelig har vi en vision om, at lageret skal vokse hvert år. For i vores tid med internet, vil kunderne blot klikke sig et andet sted hen, hvis den pågældende del ikke omgående popper op på skærmen, siger Christian Jacobsen.

Tre kilometer reoler
- Hallen er lavet med henblik på at blive energirigtig, og så er den er godt isoleret. Derved opnår vi et stabilt indeklima, mindre varmeforbrug og dermed vil delene kunne ligge på lager uden at tage skade. Totalt har vi fået tilført 900 pallepladser og tre kilometer plukkereoler i to etager. Vi valgte at købe et helt nyt reolsystem fra Flex1one ud fra den betragtning, at det derved kunne skræddersys lige netop til vores bygning, og dermed kan det give den mest optimale udnyttelse af pladsen, fortæller han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.214