Opfinderen af ESC tildelt europæisk pris
Den pensionerede Bosch-medarbejder Anton van Zanten hædret for sit livsværk, der har reddet mere end 8500 liv alene i Europa.
- Anton van Zanten og hans ingeniørkollegaer er mange bilisters skytsengel. Opfindelsen af ESC står, som kun få andre, for vores motto ”Invented for life”, sagde Bosch’s koncernchef Volkmar Denner ved ceremonien.
Alene i Europa har ESC til dato reddet mere end 8500 liv og forhindret mere end en kvart million trafikulykker. Systemet er i dag bilens vigtigste næst efter sikkerhedsselen – og vigtigere end airbaggen, anfører Bosch selv.
Ikke standard i alle biler
Hvis alle biler var udstyret med ESC, kunne op mod 80 procent af alle udskridningsulykker forhindres. Siden 1. november 2014 har ESC været obligatorisk inden for EU i alle nyindregistrerede biler og lette erhvervskøretøjer op til 3,5 ton. Foruden EU er udskridningsbeskyttelse også obligatorisk i Australien, Canada, Israel, New Zealand, Rusland, Sydkorea, Japan samt Tyrkiet og USA. På verdensplan er 64 procent af alle nye biler derfor allerede udstyret med ESC. Bosch har til dato fremstillet mere end 150 millioner ESC-systemer.
Grundlag for førerløs kørsel
Med opfindelsen af det elektroniske stabilitetsprogram har Anton van Zanten og hans udviklingsteam hos Bosch ikke kun lagt grundstenen for større sikkerhed på vejene. Systemet danner også grundlag for moderne førerassistentsystemer og automatiseret kørsel.
Øget automatisering af bilerne giver mulighed for at reducere antallet af uheld yderligere – op til en tredjedel alene i Tyskland, anfører Bosch
Zanten bag 180 patenter
ESC er Anton van Zantens største succes, men langt fra hans eneste. Den 75-årige bilingeniør er indbegrebet af en opfinder. I sin karriere var han ansvarlig for cirka 180 patentfamilier. Foruden ESC omfatter hans opfindelser elektronisk rollover-beskyttelse og trailerstabilisering.
Siden 2003 har Anton van Zanten været en aktiv pensionist og holder stadig foredrag på universiteter om bilsystemer samt rådgiver bilfabrikanter. Anton van Zanten er flere gange blevet hædret for sine bidrag til bilsikkerheden. Den europæiske opfinderpris, der hylder hans livsværk, finder han dog særlig betydningsfuld.
400 nominerede fra 13 lande
Den europæiske opfinderpris er blevet tildelt siden 2006. Med denne pris hædrer den europæiske patentmyndighed (EPO) forskere, videnskabsmænd, teknikere og opfindere, hvis opfindelser er patenteret af EPO og har ydet et usædvanligt bidrag til det videnskabelige, tekniske og samfundsmæssige fremskridt. Af de knap 400 nominerede fra i alt 13 lande i 2016 valgte en uafhængig, international jury de 15 finalister.
Den europæiske opfinderpris er blevet tildelt siden 2006. Med denne pris hædrer den europæiske patentmyndighed (EPO) forskere, videnskabsmænd, teknikere og opfindere, hvis opfindelser er patenteret af EPO og har ydet et usædvanligt bidrag til det videnskabelige, tekniske og samfundsmæssige fremskridt. Af de knap 400 nominerede fra i alt 13 lande i 2016 valgte en uafhængig, international jury de 15 finalister.
Sådan virker ESC
Ved hjælp af intelligente sensorer sammenligner ESC 25 gange pr. sekund, om bilen rent faktisk kører i den retning, som bilisten styrer den. Hvis værdierne afviger fra hinanden, griber ESC ind og reducerer først motormomentet. Hvis dette ikke er tilstrækkeligt, bremser systemet enkelte hjul og genererer dermed den nødvendige modkraft til at holde bilen på rette kurs.
Ved hjælp af intelligente sensorer sammenligner ESC 25 gange pr. sekund, om bilen rent faktisk kører i den retning, som bilisten styrer den. Hvis værdierne afviger fra hinanden, griber ESC ind og reducerer først motormomentet. Hvis dette ikke er tilstrækkeligt, bremser systemet enkelte hjul og genererer dermed den nødvendige modkraft til at holde bilen på rette kurs.