23948sdkhjf

Partner-idéen lever højt på værksteder

Partnerværksteds-konceptet beviser ifølge indehaver på Djurs, at der er masser af plads til fornyelse i den ellers konservative autobranche.

KLUMME Fra tid til anden lanceres et tiltag, et koncept eller et produkt, der aktiverer nogle ustimulerede behov i markedet og laver tiltrængt disruption i positiv forstand. Inden for værkstedskæder og koncepter er sidste skud på stammen et koncept, der viser hvor vigtigt det er at læse, tolke og udnytte markedstendenserne unikt, ambitiøst og innovativt.

Når ambitionerne for et nyt tiltag er både kvalitet og kvantitet i distributionsleddet, er Partnerværksteds-konceptet kommet ufatteligt godt fra start. Siden lanceringen i midten af maj måned, er der kommet i alt 27 værksteder om bord i Danmark, og flere af dem har oven i købet selv henvendt sig.

Værkstedernes to primære argumenter for at blive Koed Partnerværksted er at blive endnu bedre til at lave BMW’er og samtidig at fortælle flere om det. Samtidig er det vigtigt for dem at der ikke forudsættes store forandringer i deres forretning eller kræves større investeringer.

Et hul i markedet
Som lokalt værksted i en lille eller mellemstor by er der ofte ikke tilstrækkeligt kundegrundlag til at blive autoriseret mærkeværksted, og det er tilmed ofte en bekostelig affære at blive det. Lykkes det alligevel, afskærer et værksted sig fra at lave mange af de eksisterende kunders andre bilmærker, hvilket betyder nedgang i kundebasen.

Hvis et værksted vælger IKKE at blive autoriseret, har der hidtil ikke været andre muligheder end at koble sig på et af grossisternes generalist-kædekoncepter, hvor mærke-specialisering ikke er en del af de udbudte pakker eller services.

Der har hidtil ikke været noget tiltag eller koncept mellem specialiserede, autoriserede mærkeværksteder på den ene side, og generalist-kæder på den anden side. Partnerværksteds-konceptet har kombineret det bedste fra begge sider med en helt ny løsningsmodel, og på den måde stimuleret et passivt behov hos værkstederne.

Kunderne vil have mere
Partnerværksteds-konceptet er for dem, der går med en specialist i maven og gerne vil kultivere denne specialisering - i dette tilfælde styrke et eksisterende BMW-fokus. Det er for dem, hvor der brænder en flamme indeni for en given mærkespecialisering, og hvor der mangler nyt og bedre brændstof for at kunne lave det til et bål. I korte træk hjælper konceptet dem, der drømmer om at blive markant bedre til noget helt specifikt, men uden at give køb på andre dele af deres forretning.

Denne disruption bliver allerede af folk i branchen omtalt som "Koed-modellen", hvilket er et udtryk for hvor stærkt det er at være first-mover på et givent felt. Mange kender noget lignende fra situationer, hvor et brand-navn bliver synonymt med et koncept, en produkt-type eller en handling. De mest kendte er nok Champagne, Bobcat, Feta(ost) og ikke mindst "at Google noget", hvilket rent faktisk kom i den danske retstavningsordbog i 2008.

Konceptets succes cementeres yderligere af, at kunderne er henrykte over de nye og bedre muligheder, de har fået for at få repareret deres BMW. Derfor får Koed flere også flere henvendelser fra BMW-ejere, der vil høre hvornår der kommer et Koed Partnerværksted i netop deres lokalområde.

Alle de nuværende 27 værksteder var i forvejen gode til at reparere BMW’er, men tog med kyshånd imod en partneraftale, der både kunne tilbyde unik support på teknik og dele, såvel som hjælp med eksponering og markedsføring. Det er lige præcis her, konceptet har skabt nye rammer for ambitiøse værksteder, så de bedre kan finde deres optimale plads i markedet.

Succes, der lokker
I kølvandet på den hurtige og succesfulde udbredelse af Partnerværkstederne, fulgte mange virksomheder, der interesseret har spurgt ind til konceptet. Det inkluderer i høj grad også aktører, hvor et partnerkoncept kunne passe som fod i hose som en del af deres forretningsmodel. Fra nogle Partnerværksteder kommer der meldinger om at de får nærmest afhørings-lignende forespørgsler omkring hvad konceptet går ud på.

Med den store og forskelligartede interesse, der hidtil har været, er det sandsynligvis kun et spørgsmål om tid, før andre aktører går ind og kopierer Koed-modellen i deres segment, mærke eller område.

Henrik Høstrup Sørensen, indehaver af Koed A/S i Kolind.

Artiklen er en del af temaet Fremtidens Autobranche 2018.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156