UGENS LEDER Udfordringen fædrebarsel
LEDER
11 UGERS ØREMÆRKET BARSEL til mænd. Uanset hvor rigtig en idé det på alle mulige måder måtte være, er den 11 ugers fædrebarselsorlov et stort problem i autobranchen. Og især i autobranchen.
AT DET NETOP er her, problemet med far hjemme i 11 uger er størst, skyldes den skæve kønsfordeling i den firehjulede branche. Seneste opgørelse er foretaget af Dansk Industri i 2014 - den viser, at 90 procent af de ansatte i autobranchen er mænd, hvilket er en klar overvægt, når man sammenligner med hele beskæftigelsen i Danmark, hvor 52 procent er mænd.
DERFOR BØR DER fra politisk hold findes en særlig kompensations-ordning for de mandsdominerede brancher - som fx autobranchen.
SAGEN ER, AT især mindre værksteder, typisk med mester selv plus måske én eller to svende, kommer i klemme - for mester er næsten altid en mand og det samme er hans to svende. Så hvordan skal værksteder så tackle at en eller måske begge svende er derhjemme i 11 uger.
MAN KAN DOG sige, at den samme problemstilling har været gældende på arbejdspladser med flest kvinder. Og her er der fundet løsninger.
AT DEN LIGELIGT fordelt barselsorlov bliver til virkelighed herhjemme er afgjort. Der er jo tale om et EU-direktiv, som er blevet forhandlet herhjemme af arbejdsmarkedets parter - og Folketinget er helt enige.
I ØVRIGT ER også jeg tilhænger af tanken - men jeg understreger netop autobranchens særlige problem.