UGENS LEDER Hvad der så ikke blev sagt
LEDER
AF OG TIL er det mest betydningsfulde ikke det, der blev sagt - men det, der ikke blev sagt.
SÅDAN VAR DET med de årlige møder i to af de mest betydningsfulde interesseorganisationer i den firehjulede branche, nemlig repræsentantskabsmødet i Dansk Bilbrancheråd og årsmødet i AutoBranchen Danmark - begge afholdt i den forgange uge.
DET, DER IKKE blev talt særligt meget om, var de store, kommende emner - de kan vurderes som problemer eller muligheder. Blandt dem den samlede grønne omstilling, de digitale udfordringer inklusiv retten til bilernes data og de kommende agent-modeller med deres konsekvenser - i første omgang selvfølgelig betydningen for forhandlere, men dernæst for værkstederne.
DISSE EMNER BLEV typisk nævnt i indledningen, men den engagerede debat handlede især om her-og-nu-problemerne lærlingemangel og vanvidsbilisme.
ISÆR LÆRLINGEMANGLEN FYLDTE på Dansk Bilbrancheråds møde - og jeg tillader mig her at gøre formanden Henrik Pedersens ord til mine: Det er en fejl at tro, at politikere eller andre udefra løser problemet med mangel på lærlinge. Det er den enkelte værkstedsejer, der må træde i karakter: Ansæt nu lærlinge. Gør det i dag!
ISÆR VANVIDSBILISMEN FYLDTE på AutoBranchen Danmarks møde. Her blev det både af organisationens jurister og af salens gæster slået fast, at der ikke er nogen let løsning her - heller ikke selv om transportminister Benny Engelbrecht henkastet - i øvrigt via et videolink - sagde, at "det ordner I nok."
PÅ DEN MÅDE fik de nære problemer lov at fylde - og udfordringerne på lidt længere sigt må så blive en anden dag. Måske først, når retten til data, agenterne og alt det andet bliver de nære problemer.