23948sdkhjf

Alle Toyota-forhandlere skal mindst have fem ladepladser

Den danske Toyota-importør kræver Toyota-brandede ladere hos de forhandlere, der skal sælge bZ-mærkets første bil. Alle forhandlere skal også have en DC-lader.

Toyota er verdensberømte for deres forhandleres service, og det skal der ikke gambles med, når Toyota nu går på markedet med fuldt elektriske biler.

Under varemærket bZ kommer Toyota over de næste tre år til at lancere syv fuldt elektriske biler på en dedikeret elbils-platform, og derfor skal alle forhandlere stille med gode opladningsmuligheder over for kunderne.

10 års garanti

I løbet af de kommende uger lancerer Toyota den første bil i form af bZ4X og det betyder travlhed hos forhandlerne, der har set frem til bilen gennem lang tid.

bZ er en forkortelse af ’’Beyond Zero’’ og bilen skal ud i konkurrence med modeller som VW ID. 4 og Kia EV6/Ioniq 5, og Toyota har et våben i ærmet, som nok skal få elbils-tvivlere på andre tanker: Garantien er hele 10 år, priserne uhyre konkurrencedygtige og de første fem år er al service med i købsprisen. Samtidig er privatleasing-priserne skarpe som et samurai-sværd med blot 4.700 kr. om måneden for billigste version.

Blandt andet derfor har Toyota allerede solgt de første 1.000 biler og hos forhandlerne har der være både travlhed og store forventninger til bilen, som netop har haft premiere i København med deltagelse af 300 journalister fra hele Europa.

Kun egne ladere

En stor del af oplevelsen af en elbil er proceduren omkring opladning og her er den danske Toyota-importør meget bevidst om, at alt skal spille 112 procent hos forhandlere, når kunderne får leveret deres nye elektriske bZ-Toyota og senere skal ind til det årlige status-check, som berettiger til garantien på 10 år eller 1 mio. kørte kilometer på Bz-batteriet.

Bøvl med ladere er noget, som forhandlerne for alt i verden skal undgå, så derfor er der adgang forbudt for alt andet end Toyota’s egne ladere.

Den danske importør stiller krav til forhandlerne omkring indretningen. Alle skal som minimum have fire AC-ladere og en DC-lader og hos Toyota er der ingen slinger i forhold til branding: Kravet er, at laderne er Toyota’s eget design og at de leveres gennem importøren.

- Kunden skal opleve, at Toyota går all in med den første dedikerede fuldt elektriske bil under det nye bZ-brand, forklarer pressechef Anders Tystrup, Toyota Danmark A/S.

Glæde i Kolding

Hos Toyotas forhandlere har man længe glædet sig til at kunne tilbyde kunderne en elbil, og i praksis har de ventet i to år på en elbil, mens konkurrenterne en for en har sendt biler på gaden. Fordelen ved ventetiden er dog, at Toyota forhåbentlig slipper for de mange børnesygdomme, som samtlige konkurrenter har døjet med i højere eller mindre grad.

- Det bliver en ny kernemodel i programmet, og vi har ventet længe, men nu kan ventetiden meget vel blive en fordel, for vi fjerner bekymringen hos kunderne om, hvorvidt teknologien er på det sædvanlige høje Toyota-niveau. Toyota har set tiden lidt an, men nu kommer fordelen og vi har lige nu rygende travlt. Hos vores sælgere bliver udfordringen at kunne rådgive gæsterne i forhold til deres behov. Afstemningen af forventningerne mellem produktet og kundernes egentlig behov bliver opgaven, vurderer partner, Allan Kling-Petersen, Bil & Co i Kolding. Foruden Kolding sælger virksomheden Toyota i Haderslev, Aabenraa og Sønderborg.

Hos vores sælgere bliver udfordringen at kunne rådgive gæsterne i forhold til deres behov. Allan Kling-Petersen, Bil & Co i Kolding

Toyota sammen med Subaru

  • Den nye Toyota bZ4X produceres i Japan på Motomachi-fabrikken og køretøjet er udviklet og produceret i samarbejde med Subaru.
  • Toyota-koncernen markedsfører i forvejen elbiler såsom Toyota Proace Electric og Lexus UX EV, men bZ4X er den første bil, der er udviklet fra bunden som elbil.
  • Priserne begynder ved 387.990 kr. og Toyota introducerer i alt tre udstyrsniveauer og forskellige tilkøbspakker. Mellemste udstyrsniveau har navnet Active og koster 409.990 kr. Den forventes at blive den mest populære.
  • Det 71,4 kWh store lithium-ion batteri giver en rækkevidde på op til 513 km ifølge WLTP-målemetoden i Essential-udgaven, mens rækkevidden spænder over 416 km til 504 km i de øvrige udstyrsudgaver med og uden firehjulstræk.
  • bZ4X kan fås med enten forhjulstræk eller firehjulstræk. Den elektriske drivlinje byder i den forhjulstrukne udgave på en 150 kW elmotor, der yder 204 hestekræfter med et drejningsmoment på 265 Nm. Den firehjulstrukne udgave af bZ4X med to separate 80 kW elmotorer på for- og bagakslen har en samlet systemydelse på 218 hestekræfter og et drejningsmoment på 336 Nm, hvilket giver en acceleration fra 0 til 100 km/t. på 6,9 sekunder. Firehjulstrækket koster 20.000 kr. ekstra og kan vælges til mellem- og top-udgaven.

10 års garanti

Bz4X har en kapacitet på 71,4 kWh og består af 96 vandkølede celler. Rækkevidden er 512 km for modeller med forhjulstræk.
Batteriet vejer 480 kg og bilen er i stand til at køre gennem 50 cm vand, uden at batteriet tager skade.
Hvis blot kunden sørger for, at bilen kommer til batteri-check en gang om året, så garanterer Toyota at batteriet bevarer mindst 70 procent af sin kapacitet i op til 10 år eller 1 mio. km. Svarende til 2.200 opladninger fra 0 til 100 procent. Bag den lange garanti på selve batteriet ligger, at Toyota konstant overvåger hver battericelle.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.249